Kultúrne dedičstvo

Úvod > Kultúrne dedičstvo > Pamiatková inšpekcia > Informácie o činnosti PI

Správa o činnosti pamiatkovej inšpekcie za 1. polrok 2003

Pamiatková inšpekcia pracovala podl'a plánu dozornej činnosti schváleného vedením ministerstva, ktorý bol operatívne doplnený o ďalšie aktuálne úlohy. Zároveň sme kontrolovali plnenie opatrení uložených pri predchádzajúcich kontrolách.

I . Plnenie úloh plánu dozornej činnosti.

Úloha: Výkon dozornej činnosti v pamiatkových územiach
Plnenie: úloha splnená

Kontrola v pamiatkových územiach ako kontinuálna úloha dozornej činnosti pamiatkovej inšpekcie mapuje  dokumentáciu pre ochranu  pamiatkových hodnôt pamiatkových území, ich aktuálnosť a prenesenie do platnej  územnoplánovacej dokumentácie sídiel, zámery predstaviteľov samosprávy o  ďalšom rozvoji pamiatkových území, revitalizáciu historického stavebného fondu a starostlivosť vlastníkov najmä o nehnuteľné národné kultúrne pamiatky (ďalej len „kultúrne pamiatky"). Po ročnej skúsenosti s uplatňovaním zákona č.49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu (ďalej len „pamiatkový zákon") a vykonávaním štátnej správy ochrany pamiatkového fondu krajskými pamiatkovými úradmi sme sa zamerali aj na konkrétny výkon štátnej správy v pamiatkových územiach.

Kontrolu  sme vykonali v pamiatkových zónach Východná, Bratislava- Devínska Nová Ves, Bratislava-Dúbravka, Modra a v pamiatkovej rezervácii Spišské Podhradie, ktoré boli súčasťou schváleného plánu dozornej činnosti. Kontrola v pamiatkovej zóne Bojnice sme urobili nad rámec plánovaných úloh.

 Zásady pamiatkovej starostlivosti (podľa terminológie nového zákona o ochrane pamiatkového fondu zásady ochrany pamiatkového územia) sú vypracované z celkového počtu 88 pamiatkových zón len  v  33 pamiatkových zónach.  V kontexte povinnosti pre obce zo zákona o územnom plánovaní a stavebnom poriadku, ktorý ukladá aktualizovať územnoplánovaciu dokumentáciu každé štyri roky počnúc rokom 2004, je nevyhnutné doplniť tieto chýbajúce podklady na ochranu pamiatkového územia. V územiach, kde sa vypracovala takáto dokumentácia, je potrebné preveriť ju a aktualizovať. Podľa § 29 ods.2 pamiatkového zákona takúto dokumentáciu vypracuje krajský pamiatkový úrad alebo oprávnená osoba. Vzhľadom na rozsah navrhujeme úlohu riešiť zabezpečením dokumentácie - zásad ochrany pamiatkových území pre výkon štátnej správy v pamiatkových územiach externými kapacitami s jej finančným zabezpečením z pripravovaného programu „Obnovme si svoj dom".

Pamiatkové zóny v Bratislave-Dúbravke a Bratislave-Devínskej Novej Vsi vyhlásené v roku 1992 sú príkladom pamiatkových území, v ktorých bol predmet ochrany určený len rámcovo, zásady ochrany pamiatkových území vypracované neboli.  Metodika ochrany pamiatkových hodnôt,  autentického urbanizmu a ľudovej architektúry, ktoré vypracoval Mestský ústav ochrany pamiatok v Bratislave,  neboli prijaté a v usmerňovaní obnovy a stavebnej činnosti sa prejavil nejednotný metodický prístup, benevolencia v povoľovaní neštandardných úprav a používanie nepôvodným materiálov. Pri kontrole v Devínskej Novej Vsi sme zaznamenali množstvo nevhodných úprav - zvyšovanie korunnej rímsy domov, riešenie vjazdov do garáží z priečelia. Kontrolou v Dúbravke  sme zistili v predchádzajúcich rokoch používanie nepôvodných stavebných materiálov, aj so súhlasom orgánov ochrany pamiatkového fondu, živičnej a plastovej strešnej krytiny, plastových okien a roliet. Najcennejšie objekty kultúrnych pamiatok a nehnuteľností dotvárajúcich prostredie zostali od času vyhlásenia pamiatkovej zóny prevažne nedotknuté, čo umožňuje v budúcnosti ich obnovu na základe pamiatkových výskumov. V exponovanej časti pamiatkovej zóny sa dosiahla dohoda s vlastníkom nehnuteľnosti na realizácii tvarovej kópie objektu, ktorý bude asanovaný pre celkovú schátranosť.

V pamiatkovej zóne ľudovej architektúry vo Východnej je pozoruhodne zachovaný súbor pôvodnej drevenej architektúry doplnený drevenými a murovanými hospodárskymi stavbami a stodolami. Pozitívom a dobrým predpokladom na ďalšie zachovanie väčšiny hospodárskych objektov je ich využívanie na poľnohospodárske účely. Naopak, väčšina drevených domov je nevyužívaná, veľakrát v havarijnom stave. Obec, ktorá sa usiluje zachovať ráz dediny so zachovalou tradičnou ľudovou kultúrou, postupne odkupuje nevyužité objekty, zatiaľ však pre nedostatok prostriedkov neprikročila k ich obnove. Za nedostatok považujeme málo individuálne chránených kultúrnych pamiatok, čo pri nezabezpečení ich základnej údržby môže viesť k ich zániku. Považujeme za nevyhnutné vytypovať vhodné objekty na vyhlásenie za kultúrne pamiatky.  Pri obhliadke sme zaznamenali aj staršie nepovolené stavebné úpravy, ktoré degradujú prostredie pamiatkovej zóny.

Pamiatková zóna v Spišskom Podhradí je súčasťou lokality zapísanej do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO. Napriek tomu sa  práce na protipovodňovej úprave vodného toku urobili bez predchádzajúceho záväzného stanoviska orgánu ochrany pamiatkového fondu. Dlhodobo nepriaznivo na pamiatkové územie pôsobí tranzitná doprava najmä neprimeraným zaťažením a  zdvihnuté živičné povrchy spôsobujú vlhnutie murív zástavby pozdĺž ulice.  Pri obhliadke sme zaznamenali dobré príklady obnovy kultúrnych pamiatok, najmä bytový dom vo vlastníctve mesta rekonštruovaný s pomocou fondu rozvoja bývania, obnovu  dvoch meštianskych domov na obytné účely vlastníkmi - reštaurátormi. Veľké množstvo objektov je však v zlom stavebno-technickom stave, udržiavané a využívané sú len partery s obchodnými prevádzkami, poschodia a dvorové krídla sú nevyužité, veľakrát v havarijnom stave,  vážne sú poškodené strechy, čo ohrozuje všetky nosné konštrukcie.

Najväčším problémom rehabilitácie centrálneho priestoru pamiatkovej zóny v Modre je súčasná funkcia námestia ako hlavného tranzitného cestného ťahu, parkoviska a nástupišťa autobusov.  Takto problém vnímajú aj predstavitelia mesta,  pričom sú spracované variantné riešenia obchvatu mesta. Vyriešenie tohto problému výrazným spôsobom posunie atraktivitu pamiatkovej zóny, ako aj rozvoj vhodných funkcií a dá nový impulz na obnovu pamiatkových objektov. V súčasnosti je  v meste ešte veľa zanedbaných nehnuteľností,  starších nevhodných úprav fasád, nevhodnej náhrady výplní okien plastami. Za negatívum považujeme trend nahrádzania hladkej pálenej krytiny za tzv. alpskú škridlu s výrazným profilovaním. Prostredie pamiatkovej zóny poznačilo aj nevhodné osadenie rozvodných skríň elektrického vedenia počas kabelizácie rozvodnej siete. Osobitnú pozornosť sme venovali stavu mestského opevnenia, ktoré je v zlom stavebno-technickom stave, niektoré časti na súkromných pozemkoch sú poškodené aj svojvoľnými prierazmi. Pre všetky pamiatkové zóny je aktuálna úloha usmerňovať vlastníkov nehnuteľností zo strany mesta, ktoré je aj stavebným úradom, tak, aby nedochádzalo k živelným neusmerneným zásahom do nehnuteľností.

Pamiatková zóna v Bojniciach je charakteristická súvislo zachovaným opevnením a dominantou Bojnického zámku. Opevnenie, ktoré je čiastočne aj na pozemkoch súkromníkov je na mnohých miestach ohrozené nedostatočnou údržbou, náletovou zeleňou a rozpadávajúcimi sa korunami muriva. Rezervná plocha po asanovanej zástavbe v exponovanej časti pamiatkového územia bola zastavaná hotelom, ktorý nerešpektoval pôvodnú parceláciu a svojím objemom narušil proporcie existujúcej zástavby. Rozostavaná časť hotela nedodržiava  predpísanú výškovú hladinu. Pri kontrole sme zistili aj nesprávne usmernenú obnovu kultúrnej pamiatky - meštianskeho domu, ktorej výzor je znehodnotený osadením kamenného portálu do sklenenej steny a predimenzovanými strešnými vikiermi. V  polovici 90-tych rokov bola v prieluke postavená novostavba Slovenskej sporiteľne, ktorá  nerešpektuje uličnú čiaru ani použitie pôvodných stavebných materiálov, ako to ukladali vypracované zásady pamiatkovej starostlivosti. Pri obhliadke sme zaznamenali aj nevhodné úpravy nehnuteľností bez usmernenia alebo v rozpore s ním.  Za havarijný považujeme úbytok hmoty na súsoší Immaculaty v dolnej časti parku vo vlastníctve rímskokatolíckej cirkvi. Napriek pripravenému návrhu na reštaurovanie vlastník, ktorý realizuje obnovu kostola (vrátane archeologického výskumu), nevie finančne zabezpečiť obnovu kultúrnej pamiatky. Navrhujeme realizovať záchranné reštaurovanie ako účelovú pomoc štátu prostredníctvom  Pamiatkového úradu SR.

Úloha:  Uplatnenie poznatkov pamiatkového výskumu v procese prípravy obnovy kultúrnych pamiatok v lokalitách, kde budú vykonané kontroly.
Plnenie: úloha splnená

Súčasťou kontroly pamiatkových území bola aj kontrola výkonu štátnej správy krajskými pamiatkovými úradmi podľa zákona č.49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu a zákona č.71/1967 Zb. správneho poriadku. Spisy na kontrolu sme vybrali náhodným výberom z agendy rokov 2002 a 2003. V konaniach sme nezistili vážne nedostatky, žiadosti boli vybavované v 30-dňových lehotách, ojedinele (opodstatnene) v predĺženej lehote. V rozhodnutiach k zámeru obnovy kultúrnych pamiatok a pamiatkových území sme sa zamerali na požiadavku pamiatkového výskumu ako súčasti prípravnej dokumentácie obnovy. Pamiatkové výskumy boli v kontrolovaných lokalitách predpisované prevažne v rozsahu nevyhnutnom na určenie metodiky obnovy. To sa týka najmä výberu farebnosti a zistenia pôvodnosti omietkových vrstiev. Tieto výskumy realizovali prevažne krajské pamiatkové úrady.

Osobitne sme sa z tohto pohľadu venovali nepovolenej obnove kaštieľa v Necpaloch, kde vlastník zrealizoval stavebné práce veľkého rozsahu v rozpore s predchádzajúcim rozhodnutím krajského pamiatkového úradu, bez vykonania pamiatkového výskumu. Vzhľadom na to, že práce vlastník vykonával bez stavebného povolenia, oslovili sme Krajský úrad v Žiline, aby konal voči nečinnosti Okresného úradu v Martine, ktorý stavbu napriek oznámeniu KPÚ toleroval. Samostatne sme sa tiež obrátili na inšpekciu životného prostredia a  prípad ďalej sledujeme spoločne s ňou. Dodatočne sa na stavbe realizoval pamiatkový výskum, na základe ktorého bude určený postup obnovy fasády a zistená miera poškodenia - odstránenia  pôvodných omietok v interiéri. Protiprávne konanie vlastníka bude predmetom samostatného posúdenia a priestupkového konania.

Výskumy väčšieho rozsahu sa realizujú prevažne archeologické, predpísané väčšinou pred začatím výkopových prác. Pri  kontrole výkonu štátnej správy sme zistili, že požiadavky na archeologický výskum, resp. dozor pri výkopových prácach sa uplatňujú  s odkazom na „generálne vyjadrenie Archeologického ústavu SAV" k územiu pamiatkovej zóny. Vzhľadom na to, že rozhodovanie krajského pamiatkového úradu je individuálnym správnym aktom, tento postup  nie je v súlade s pamiatkovým zákonom a zákonom o správnom konaní. Po dohode s PÚ SR a rokovaní Archeologickej rady bude postup pri používaní „generálnych vyjadrení AÚ SAV" upravený internou inštrukciou.

Úloha: Kontrola ochrany a aktuálneho stavu súboru stredovekých nástenných malieb
Plnenie: úloha splnená

            Kontrola sa tematicky zamerala na vybrané sakrálne národné kultúrne pamiatky so zachovanými stredovekými nástennými maľbami, ich súčasný stav a úroveň starostlivosti vlastníkov. Výber objektov sa zameral na najvýznamnejšie príklady, kde boli maľby zreštaurované dávnejšie (na prelome 19. a 20. stor.), nedávno alebo vyžadujú kompletnú obnovu. Boli medzi nimi aj tie objekty, kde sa akcia komplexnej obnovy z nedostatku prostriedkov neukončila a dnešný stav neumožňuje kostoly užívať, resp. sprístupniť verejnosti.  Cieľom kontroly bolo zároveň zamerať pozornosť na tú oblasť pamiatkového fondu, ktorá sa po prípadnej úspešnosti nominácie zápisu do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO stane predmetom analýz  a hodnotení zahraničných expertov

            Kontroly sa vykonali v Plešivci - kostol reformovanej cirkvi (pôvodne P. Márie a sv. Juraja), v Štítniku - evanjelický a.  v. kostol (pôvodne P. Márie), v Ochtinej - evanjelický a. v. kostol (pôvodne sv. Mikuláša biskupa), v Koceľovciach - evanjelický a. v. kostol ( pôvodne sv. Bartolomeja), v  Chyžnom - rímskokatolícky kostol Zvestovania Panne Márii, v Rákoši - rímskokatolícky kostol Najsvätejšej Trojice, v Šiveticiach - rímskokatolícky kostol sv. Margity, v Rimavskej Bani - evanjelický a. v. kostol, v Kraskove - evanjelický a. v. kostol, v Kyjaticiach - evanjelický a. v. kostol (pôvodne sv. Cecílie), v Rimavskom Brezove - evanjelický a. v. kostol, v Dobšinej - evanjelický a. v. kostol. Z kontroly  boli prijaté spoločné závery, prerokované na úrovni generálnej riaditeľky Pamiatkového úradu SR a generálneho riaditeľa sekcie kultúrneho dedičstva ministerstva:

1.      Stav unikátnych stredovekých nástenných malieb gemerského regiónu, ktoré majú európsky význam, vyžaduje stály odborný monitoring. Monitorovanie je potrebné zabezpečiť  minimálne raz do roka a podľa potreby aj častejšie. Túto úlohu musí zabezpečovať štátom zriadená inštitúcia - podľa § 10 ods. 2 písm. c) zákona č. 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu  Pamiatkový úrad SR prostredníctvom svojich reštaurátorských a technologických kapacít (navýšenie rozpočtu PÚ SR o potrebné náklady).

2.      Viaceré z nástenných malieb sa odhalili a reštaurovali v závere 19. stor. alebo na prelome 19. a 20. stor. a po jednom storočí, ktoré odvtedy uplynulo, vyžadujú opätovné reštaurátorsko-konzervátorské ošetrenie (Štítnik, Chyžné, Rákoš, Kraskovo, Kyjatice) alebo kompletné opätovné reštaurovanie (Ochtiná, Koceľovce, Rimavské Baňa, Rimavské Brezovo).

3.      V 70. a 80. rokoch minulého storočia sa v  Šiveticiach a v Rákoši rozbehla komplexná obnova kostolov vrátane ich výzdoby a mobiliáru, ktorá sa pre náhle prerušenie prísunu štátnych prostriedkov ukončila, kostoly zostali rozrobené, uzavreté, neslúžia veriacim a nie je možné ich sprístupniť ani ostatnej verejnosti. Je nevyhnutné, aby sa tieto akcie neodkladne dokončili.

4.      Vo viacerých prípadoch je vysoko pravdepodobný predpoklad existencie stredovekých malieb v dosiaľ neodhalených partiách kostolov (najmä v lodiach kostolov v Plešivci, Koceľovciach a Chyžnom. Podľa informácií pracovníkov KPÚ je predpoklad výskytu stredovekých malieb gemerského regiónu tiež v Roštári, Kameňanoch, Lipovníku a v Krásnohorskom Podhradí. K novému nálezu rozsiahlej gotickej maliarskej výzdoby došlo vo svätyni kostola v Dobšinej. Tieto vyžadujú riadny reštaurátorský výskum a vypracovanie návrhu na kompletné reštaurovanie a prezentáciu.

5.      Všetky kostoly zahrnuté do ohliadky sú vo vlastníctve pomerne malých, resp. úplne vymierajúcich  cirkevných zborov limitovaných skromnými finančnými prostriedkami, navyše v regióne s najväčšou mierou nezamestnanosti v rámci celej SR. Zabezpečenie nevyhnutných nákladov na potrebné reštaurátorské výskumy, spracovanie návrhov na reštaurovanie a následné reštaurovanie malieb (ako aj stropov a rozrobených mobiliárov) je nad rámec reálnych ekonomických možností vlastníkov a príslušných cirkevných komunít. Vzhľadom na európsky význam unikátneho súboru gemerských stredovekých nástenných malieb a ambíciu SR zapísať ho  do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO (v  r. 2002 boli gemerské stredoveké maľby na základe súhlasu vlády SR zaradené do „tentative list" ďalších kandidujúcich zápisov), je nevyhnutné k tejto problematike pristupovať komplexne a z úrovne štátu, ktorý v súčinnosti so samosprávou príslušných  vyšších územných celkov zabezpečí potrebné náklady z verejných zdrojov (spracovanie reštaurátorských výskumov a návrhov na reštaurovanie prostredníctvom vytvorených kapacít PÚ SR a zaradenie týchto návrhov, resp. programov dokončenia obnovy a sprístupnenia súboru vo forme projektových prvkov v zmysle § 10 ods. 2 písm. i) zákona č. 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu ako účelová pomoc štátu do rozpracovaného Programu MK SR „Obnovme si svoj dom"). Poskytnutie prostriedkov a kapacít verejnej správy na obnovu malieb a kostolov je potrebné podmieniť zabezpečením ich bezkolízneho  sprístupnenia verejnosti a následnej náležitej ochrany.

6.      Kostoly, z ktorých niektoré sú o. i. v rámci skromnej ponuky kultúrneho turizmu SR  zahrnuté do trasy tzv. „Gotickej cesty", sú bežnému turistovi prakticky neprístupné. Pri žiadnom z nich nie je informácia, kde a u koho je možné zabezpečiť vstup, sprevádzanie a obhliadku. Žiaden z vlastníkov nedisponuje základnými informačnými materiálmi o pamiatkových hodnotách svojich kostolov a ich bohatej výtvarnej výzdobe. Navrhuje sa rokovať s vlastníkmi a predstaviteľmi VÚC a preveriť možnosť zabezpečenia organizovaných sprievodcovských služieb prostredníctvom vhodnej regionálnej  odbornej inštitúcie (napr. Turistické informačné centrum v Rimavskej Sobote, ktoré už v súčasnosti aktívne pracuje na prezentácii a popularizácii Gotickej cesty).

Úloha: Kontrola hnuteľných kultúrnych pamiatok vo vlastníctve cirkvi
Plnenie: úloha splnená

            Kontrola sa vykonala ako súčasť predchádzajúcej úlohy s tým, že boli skontrolované hnuteľné predmety vyhlásené za kultúrne pamiatky prislúchajúce ku kontrolovaným objektom. Pri kontrole nebol zistený  nesúlad s dokumentáciou. V kostoloch, ktoré nie sú užívané, hnuteľné kultúrne pamiatky nie sú uložené - ich ochrana je zabezpečená náhradným uskladnením spravidla na fare. Vo všeobecnosti je možné konštatovať, že obradné predmety vyhlásené za kultúrne pamiatky sa používajú len vo výnimočných prípadoch - na jednej strane z dôvodu zabezpečenia ich ochrany, na druhej strane z dôvodu ich stavu - nie sú reštaurované .

Úloha: Kontrola splnenia prijatých opatrení z výkonu dozornej činnosti
Plnenie: úloha splnená čiastočne

            Úlohe sme sa nevenovali ako samostatnej kontrolnej úlohe. Priebežne sledujeme,  ako sú odporúčania pamiatkovej inšpekcie z dozornej činnosti prenesené do výkonu štátnej správy krajských pamiatkových úradov. Plnenie opatrení zo záznamov z dozornej činnosti a z kontrol oznamujú subjekty spravidla písomne v určených lehotách. Vzhľadom na racionalizáciu výdavkov na cestovné sme nepristúpili k fyzickej kontrole splnenia opatrení.

Prehľad všetkých opatrení z dozornej činnosti a spôsob ich splnenia za uplynulé  dva roky vyhodnotíme ako samostatný materiál v ďalšom polroku.

II. Plnenie ostatných  úloh

Na základe žiadosti vlastníkov nehnuteľnosti sme mimo odvolacieho konania preskúmali konanie Krajského pamiatkového úradu v Žiline vo veci komplexnej obnovy kultúrnej pamiatky  ľudového domu v Dolnom Kubíne - Srňacom. Kultúrna pamiatka bola pre celkovú schátranosť určená na asanáciu a záväzným stanoviskom Okresného úradu v Dolnom Kubíne bolo usmernené jej nahradenie voľnou tvarovou kópiou. Po ukončenej obnove - výstavbe kópie sme spochybnili chránenie voľnej kópie ako autentickej kultúrnej pamiatky, ako aj požiadavku na riešenie interiéru objektu ako kópie pôvodnej drevenice. Pamiatkový úrad SR sme požiadali o prehodnotenie opodstatnenosti ďalšej ochrany kópie kultúrnej pamiatky.

Z kontroly v predchádzajúcom  polroku sme spolupracovali s Miestnym úradom vo Vajnoroch  pri príprave obnovy kultúrnej pamiatky - Vajnorského ľudového domu: boli usporiadané vlastnícke vzťahy s Hlavným mestom SR Bratislavou dlhodobou nájomnou zmluvou, uskutočnené  rokovania o postupe prípravných prác, zišla sa odborná komisia na predbežné posúdenie stavebno-technického stavu. Nádejou do budúcnosti je aktívny prístup novozvolenej starostky Vajnor, ktorá znovuoživenie Vajnorského domu považuje za  významný identifikačný  prvok obce.

Na základe podnetu Krajského pamiatkového úradu v Trenčíne - pracovisko v Bojniciach sme prešetrili konanie orgánu ochrany pamiatkového fondu a vlastníka nehnuteľnosti v pamiatkovej zóne - Hotela pod zámkom. Vlastník nehnuteľnosti pri dostavbe hotela v pamiatkovom území nepostupoval v súlade s rozhodnutiami Krajského pamiatkového úradu, lebo nedodržal schválenú výškovú úroveň stavby, počet, tvar a veľkosť okien. Konaním nerešpektoval podmienky určené pre pamiatkovú zónu a jej prostredie ani platné stavebné povolenie. Vlastník sa tým dopustil priestupku, ktorý bude riešiť KPÚ v Trenčíne.

Oslovením poslancov mestskej časti  Bratislava-Dúbravka sme získali súhlas s budúcim zabezpečením starostlivosti  mestskej časti o archeologickú lokalitu - národnú kultúrnu pamiatku Villa Rustica. Nehnuteľný archeologický nález, ktorý je zo zákona vo vlastníctve štátu a bol obnovený z prostriedkov ŠFK Pro Slovakia,  je na pozemku súkromných osôb a nemá určeného správcu. Navrhujeme vysporiadať vlastníctvo k pozemku odkúpením časti pozemku, na ktorom sa nachádzajú odkryté základy rímskej stavby do vlastníctva štátu a následne ju zveriť do správy mestskej časti. Mestská časť zabezpečí oplotenie areálu a jeho trvalú údržbu a využívanie.

Na základe podnetu vlastníkov bytov v areáli kultúrnej pamiatky - bývalej jazdeckej školy Stift v Senci sme preverili stav murovanej ohrady, jeho postupnú devastáciu a pripravované práce na ďalších prierazoch umožňujúcich rozšírenie výstavby. Preverili sme konanie Krajského pamiatkového úradu Bratislava a oslovili sme príslušný stavebný úrad, ako orgán štátneho dohľadu nad plnením platného stavebného povolenia. Pre obnovu murovanej ohrady boli vypracované zásady pamiatkovej obnovy, ktoré sa premietli aj do stavebného povolenia na výstavbu obytného súboru. Iniciovať zastavenie konania na povolení prierazu v ohrade sme nepovažovali za účelné z dôvodu, že záujmy ochrany pamiatkového fondu nevyžadujú kompaktné zachovanie stavu ohrady z roku 1997. Výstavbou obytného súboru v areáli kultúrnej pamiatky došlo funkčne a výzorovo k oddeleniu pôvodných historických objektov a areálu chráneného murovanou ohradou. Ďalej budeme sledovať, aby sa zámer obnoviť a zachovať časti ohrady ako stopu pôvodného urbanizmu v novej zástavbe realizoval podľa vydaného rozhodnutia orgánu ochrany pamiatkového fondu.

V kultúrnej pamiatke  v kaštieli v Holíči sme kontrolovali stav  kožených maľovaných tapiet  tzv. „čínskej sály", ktoré sú na základe rozhodnutia Krajského pamiatkového úradu v Bratislave premiestnené v budove základnej školy. Tapety navinuté na valce sú uložené vo vyhovujúcich podmienkach (priestor je suchý, uzamknutý  sklad). Z dôvodu možného ďalšieho poškodenia sa pri kontrole rozvinuli len dva náhodne vybrané valce, zároveň bola podobným spôsobom previnutá tapeta, ktorá bola uložená po návrate z výstavy vo zvislej polohe. Žiaľ, so zadaním reštaurovania tapiet vlastník do času vyriešenia budúcej rekonštrukcie kaštieľa nepočíta.

Dohľad vykonávame aj v konaní Krajského pamiatkového úradu pri umiestnení supermarketu v ochrannom pásme národnej kultúrnej pamiatky Múzeum SNR v Myjave.

Prehľad opatrení uložených pamiatkovou inšpekciou pri výkone kontroly uvádzame v tabuľke.

 Bratislava 18. júla 2003

Vypracovala:   
Ing. Iveta Kodoňová
hlavná inšpektorka

Prehľad opatrení uložených pri výkone dozornej činnosti v 1. polroku 2003

Miesto

Kontrolné zistenie

Nápravné opatrenie

Vykonálehota

Bratislava - Devínska Nová Ves

Mariánsky stĺp nie je vyhlásený za NKP

Posúdenie pamiatkovej hodnoty a návrh na vyhlásenie za NKP

KPÚ Bratislava

Bratislava - Dúbravka

Vlhká omietka na kaplnke, neudržiavaná zeleň

Vyzvať vlastníka NKP na zabezpečenie údržby

KPÚ Bratislava
30.6.2003

Spišské Podhradie

Zlý stavebno-technický stav kultúrnych pamiatok

Vyzvať vlastníkov  na zabezpečenie udržiavacích prác s poukázaním na povinnosti zo zákona

KPÚ Prešov
30.9.2003

Východná

Nezapracovanie zásad ochrany pamiatkového územia do ÚPD


Zlý stavebno-technický stav kultúrnych pamiatok


Poškodené oplechovanie a vĺhnúca omietka na rím.kat. kostole


Ohrozené nevyužívané drevené objekty ľudového staviteľstva

Dopracovať zásady ochrany pamiatkového územia v rozsahu  § 29 ods. 2 zákona

Vyzvať vlastníkov  na zabezpečenie udržiavacích prác s poukázaním na povinnosti zo zákona


Vyzvať vlastníka na opravu



Navrhnúť na vyhlásenie za NKP

KPÚ Žilina

 

KPÚ Žilina
OcÚ Východná
30.9.2003



KPÚ Žilina
31.7.2003



KPU Žilina
V lehote akualizácie ÚZPF

Bojnice

Pripravuje sa zadanie ÚPD



Havarijný stav  súsošia Immaculaty


Porušenie stavebného povolenia pri rekonštrukcii a nepovolená výstavba záhradného domčeka


Zlý stav mestského opevnenia




Porušenie rozhodnutia KPÚ pri dostavbe Hotela pod zámkom

Dopracovať zásady ochrany pamiatkového územia v rozsahu §29 ods.2 zákona

Vyzvať vlastníka na zabezpečenie nevyhnutných konzervačných prác


Vyzvať stavebný úrad na konanie

 

Vyzvať mesto Bojnice na zabezpečenie údržby, minimálne v rozsahu odstraňovania náletovej zelene


Začať  priestupkové konanie

KPU Trenčín




KPÚ Trenčín
30.9.2003




KPÚ Trenčín
30.9.2003

 

KPÚ Trenčín
30.9.2003

 


KPÚ Trenčín
30.9.2003

Modra

Zlý stav vinohradníckych domov


Obnova bez rozhodnutia KPÚ

Nevhodná úprava fasády plastovým obkladom

Vyzvať vlastníkov na zabezpečenie a následnú obnovu kultúrnych pamiatok

Začať konanie voči vlastníkovi


Vyzvať stavebný úrad na konanie

KPÚ  Bratislava
31.9.2003



KPÚ Bratislava
31.8.2003


KPÚ Bratislava
31.8.2003

Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky. Všetky práva vyhradené.
Technická podpora | Správca obsahu | Vyhlásenie o prístupnosti
© 2006-2011