Kultúrne dedičstvo

Úvod > Kultúrne dedičstvo > Pamiatková inšpekcia > Informácie o činnosti PI

Informácia o plnení úloh dozornej činnosti pamiatkovej inšpekcie za 2. polrok 2006

1.  Výkon dozornej činnosti v pamiatkových územiach so zameraním na starostlivosť vlastníkov o národné kultúrne pamiatky, plnenie povinností obce pri základnej ochrane pamiatkového územia, aktuálnosť a komplexnosť metodických materiálov pre rozhodovanie v pamiatkových územiach a  výkon štátnej správy podľa § 11 ods. 2 písm.  a), g) a h) zákona. Dohľad bol vykonaný v pamiatkových zónach v Zlatých Moravciach, Sobotišti, Markušovciach a Ratkovej.
Plnenie: úloha splnená

2.  Dohľad v právnických osobách oprávnených podľa § 36 ods. 2 zákona vykonávať archeologický výskum so zameraním na  nakladanie s hnuteľnými archeologickými nálezmi a spracovanie.  dokumentácie o archeologickom výskume. Dohľad bol vykonaný v Technickej univerzite vo Zvolene, Univerzite Mateja Bela  v Banskej Bystrici, Trnavskej univerzite a spol. Terra Antiqua s.r.o. so sídlom v Rimavskej Sobote.
Plnenie: úloha splnená

3.  Dohľad vo veci zistenia súladu vybranej dokumentácie archeologických výskumov  s vydanými rozhodnutiami orgánov ochrany pamiatkového fondu a vyhláškou č. 16/2003 Z. z. podľa § 5 ods. 1 písm. a) a písm. b) zákona. Dohľad bol vykonaný na KPÚ Trnava.
Plnenie: úloha splnená

4. Dohľad nad dodržaním podmienok MK SR pri vývoze hnuteľných NKP na výstavu „Kráľ Žigmund" do Budapešti a Luxemburgu. Kontrola bola zameraná na plnenie úlohy PÚ SR  pri overovaní identity a stavu vrátených NKP u vlastníkov.
Plnenie: úloha splnená

5. Dohľad nad zabezpečením základnej ochrany a využitím kaštieľa v Divinke podľa § 5 ods. 1 písm. b) zákona u užívateľa kaštieľa Žilinskej knižnice. Plnenie: úloha splnená

6. Dohľad na obnove hlavného oltára sv. Štefana v Kláštore kapucínov v Bratislave so zameraním na postup pri zabezpečení reštaurátorských prác podľa § 5 ods. 1 písm. b) zákona.
Plnenie:  úloha splnená

7. Dohľad nad zabezpečením komplexnej obnovy refektára v bývalom kláštore Rádu Milosrdných bratov v Bratislave podľa § 5 ods.1 písm. b) zákona. 
Plnenie: úloha splnená

Mimoriadne úlohy:

8. Dohľad nad vykonávaním obnovy fasády NKP - meštianskeho domu na ul. A. Kmeťa 13 (tzv. Lumnitzerov dom) v Banskej Štiavnici.

9. Preskúmanie konania KPÚ Bratislava a postupu statika pri navrhnutí statického zabezpečenia chóru v rímskokatolíckeho kostola v Bernolákove.

10. Preskúmanie obnovy organa v rímskokatolíckom kostole v Šamoríne.

11. Kontrola zabezpečenia archeologických nálezísk a nálezov pri obnove námestia vo Zvolene.

12. Kontrola zabezpečenia ochrany archeologického náleziska Haputka vo Zvolene.

Rozbor  úloh dozornej činnosti

1. Výkon dozornej činnosti v pamiatkových územiach

Pamiatkový dohľad bol vykonaný v pamiatkových zónach v Zlatých Moravciach, Sobotišti, Markušovciach a Ratkovej. Dohľad bol zameraný na starostlivosť vlastníkov o národné kultúrne pamiatky, plnenie povinností obce pri základnej ochrane pamiatkového územia, aktuálnosť a komplexnosť metodických materiálov pre rozhodovanie v pamiatkových územiach a  výkon štátnej správy orgánmi ochrany pamiatkového fondu podľa § 11 ods. 2 písm.  a), g) a h) zákona. Výkon štátnej správy bol predmetom kontroly na KPÚ Trnava, Nitra - pracovisko Topoľčany, KPÚ Košice - pracovisko v Levoči a pracovisko v Rožňave. Zámery obce a zabezpečenie ochrany pamiatkového územia a archeologických nálezísk  v územno-plánovacej dokumentácii sme konzultovali so starostami.

Pamiatková zóna v Zlatých Moravciach

Vyhlásenie pamiatkovej zóny z 1.3.1994 je účinné od 14.12.1994, pričom základné požiadavky na ochranu územia sú premietnuté do aktuálneho územného plánu prijatého v roku 2003. Na lepšie usmerňovanie stavebnej činnosti v území budú slúžiť zásady ochrany pamiatkového územia. ktoré sú v rozpracovanosti KPÚ Nitra s predpokladaným ukončením do konca roka 2006. 
V pamiatkovej zóne je 6 objektov vyhlásených za NKP:

- Rímskokatolícky kostol sv. Michala (ÚZPF 1585) je v dobrom stavebno-technickom stave.

- Kaštieľ na nám. A. Hlinku 1 (ÚZPF 1583) vo vlastníctve mesta slúži prevažne ako knižnica a osvetové stredisko. Vzhľadom na to, že objekt má statické poruchy a devalvujú ho aj novodobé prístavby k dvorovým krídlam je potrebné pripraviť jeho komplexnú obnovu.

- Bývalý zájazdový hostinec na nám. A. Hlinku 9 (ÚZPF 10834) je obnovený, predmetom ochrany je však len čelné krídlo bez novodobých prístavieb dvorových krídiel.

- Pamätný dom J. Kráľa na ul J. Kráľa 35 s pamätnou tabuľou (ÚZPF 1580/1,2) je po obnove.

- Župný dom na nám. A. Hlinku 16 (ÚZPF 1584) je v havarijnom stave. Komplex budov so sústavou opustených nevhodných prístavieb, skladov a hangárov po predchádzajúcich užívateľoch je jednou z dominánt historického jadra mesta. Objekt napriek čiastočnému využívaniu čelného krídla nie je dostatočne chránený pred poveternostnými vplyvmi a vandalstvom. Na NKP bol urobený pamiatkový výskum, mesto sa usiluje nájsť pre objekt využitie a podporu na začatie rekonštrukcie.

- Mauzóleum rodiny Migazzi a park (ÚZPF 10966/1-3) je vo vyhovujúcom stave, na fasádach mauzólea prebiehali reštaurátorské práce.

Na území PZ Zlaté Moravce boli v minulosti vytipované ďalšie historické objekty  na vyhlásenie za NKP - PÚ SR  predbežne na dva z nich - komplex nemocnice na Bernolákovej 4 a býv. banku na Župnej 12 prípravuje návrhy na vyhlásenie. Niektoré výstavné záhradné vily na Sládkovičovej a Štefánikovej ul. vykazujú  nesporné architektonicko-historické hodnoty a sú dokladom pôvodnej zástavby širšieho centra mesta. Na jednej z týchto víl na Sládkovičovej 6 prebieha t. č. utilitárna prestavba interiérov z konca 19. stor. pre potreby domova dôchodcov Nádej, ktorá je voči reprezentatívnym priestorom, ich pôvodnému umelecko-remeselnému vybaveniu nešetrná. 

Stav verejných priestorov je uspokojivý, mesto postupne realizuje ich obnovu, ktorú začalo od nám. A. Hlinku (predláždenie, úprava mestskej zelene, nové prvky drobnej architektúry). V severnej časti chráneného územia  (najmä popri Robotníckej ul.) postupným asanovaním jednopodlažných stavieb došlo k značnému narušeniu urbanistickej štruktúry mesta - jednotlivé aktuálne stavebné realizácie boli riešené v kontexte otvoreného priestranstva bez možnosti rekonštrukcie princípu kompaktnej radovej zástavby. 

Z dohľadu boli prijaté opatrenia pre KPÚ Nitra a PÚ SR vo veci upresnenia evidencie ÚZPF, návrhov na vyhlásenie NKP a spracovanie Zásad ochrany pamiatkového územia. Odporúčania pre mesto Zlaté Moravce, ako vlastníka najvýznamnejších dominánt pamiatkovej zóny smerovali k vypracovaniu projektov pre ich obnovu zo štrukturálnych fondov. 

Pamiatková zóna v Sobotišti

PZ Sobotište - habánsky dvor bola vyhlásená všeobecne záväznou vyhláškou Krajského úradu v Trnave č. 1/1999 z 2. júna 1999, vyhlásenie nadobudlo účinnosť 24. septembra 1999. Vymedzenie územia PZ Sobotište spolu so základnými požiadavkami a podmienkami jeho ochrany a s hranicou ochranného pásma, ktoré však nie je účinné,  sa stali súčasťou  územného plánu (ďalej len ÚP) zo septembra 2003. KPÚ Trnava spracováva v súčasnosti zásady ochrany pamiatkového územia s termínom ukončenia v decembri 2006.

Špecifikom PZ v Sobotišti je rozdrobenosť vlastníctva objektov, ktoré sú vyhlásené za NKP a tým znemožnenie operatívneho konania správneho orgánu voči tým NKP, ktoré sú v havarijnom  stave. Stav NKP na území PZ:

Dom č. 486 -  Mlyn vodný (č. ÚZPF  747) - v obecnom vlastníctve, neužívaný a napriek čiastočne realizovanej obnove v neuspokojivom stavebno-technickom stave. V r. 2000 - 2001 obec s podporou z programu EÚ Phare zrealizovala novú krovnú konštrukciu s novou krytinou a nevyhnutnú základnú stabilizáciu štítových múrov  strechy. Oslabené a uvoľňujúce sa renesančné  omietky s výzdobami je nevyhnutné neodkladne zabezpečiť pred ďalším poškodzovaním, resp. celkovo obnoviť. Dlhodobé nevyužívanie objektu spôsobuje jeho celkovú degradáciu. 

Ľudový dom č. 485 (č. ÚZPF 2224) je v stabilizovanom stavebno-technický stav, v havarijnom stave je jeho hospodársky objekt. Vlastníčka objektu hľadá preň nového vlastníka. 

Dom č. 399 - tzv. kľučiareň / habánska krčma (č. ÚZPF 221) je nevyužívaný a dezolátny dom, ktorý podľa výpisu z katastra vlastní 42 spoluvlastníkov.  Využívaná je príležitostne iba nadstavba domu na skladové účely. 

Zvonica (č. ÚZPF 746) je v stabilizovanom uspokojivom stave. 

Ľudový dom č. 497 (č. ÚZPF 2222)  je v komplexnej obnove, ktorá prebieha s usmernením KPÚ Trnava. 

Stodola na parc. č. 396/1 (č. ÚZPF  2225), z nepálených tehál je pred zánikom a jej zachovanie jej hmotovej substancie je nereálne. Napriek očividnej snahe nového vlastníka, ktorý vlastní i obnovovaný dom č. 497, zachrániť pôvodné konštrukcie stodoly, ktorú nadobudol v dezolátnom stave, ďalšie zachovanie pôvodnej NKP nie je reálne. 

Stodola na parc. č. 397/2 (č. ÚZPF 2226), vykazuje stabilizovaný stav, drevené konštrukcie však vyžadujú odbornú remeselnú sanáciu. 

Historickú zástavbu územia je nutné podrobiť neodkladnému a systematickému pamiatkovému výskumu a preveriť ďalšie objekty z hľadiska ich prípadného vyhlásenia za NKP, z ktorých Pamiatková inšpekcia upozornila najmä na evidentné hodnoty kaplnky z 18. stor. a tzv. habánskej  radnice - t. č. neužívaného domu č. 491 ako aj pôvodnej habánskej školy v dome č. 405 a domov  č. 394, č. 395, č. 397, č. 493 , č. 503. 

Verejné priestory, povrchy komunikácií, verejná zeleň, osvetlenie, informačný systém nie sú osobitne upravované so zreteľom na mimoriadne hodnoty býv. habánskeho dvora. Celé územie habánskeho dvora dodnes nemá vlastnú kanalizáciu, čo o. i. spôsobuje podmáčanie objektov v obdobiach intenzívnejších zrážok, ktoré voľne stekajú po teréne. 

Opatrenia pamiatkovej inšpekcie smerovali k vyjasneniu majetkovo-právnych vzťahov najmä k NKP v havarijnom stave - domu č.399 a zmeny jeho evidovania v KN a ÚZPF. Opatrenie pre PÚ SR bolo uložené aj pre zaniknutú stodolu evidovanú v ÚZPF. V súčinnosti so stavebným úradom sme zaviazali postupovať KPÚ Trnava  v prípade nehnuteľností, ktorá nie sú vyhlásené za NKP.  

Pamiatková zóna v Markušovciach

PZ Markušovce  bola vyhlásená Vyhláškou Okresného úradu v Spišskej Novej Vsi  č. 2/1993 z 26.4.1993, vyhlásenie nadobudlo účinnosť 31.8.1994  Ochranné pásmo pamiatkovej zóny  nebolo vyhlásené v súlade so zákonom č.27/1987 Zb. o štátnej pamiatkovej starostlivosti a podmienky určené vo vyhláške vo vzťahu k ochrannému pásmu nie je možné uplatňovať. Územný plán obce schválený v roku 1996, stratil platnosť, v súčasnosti sa pripravuje nový územný plán zóny, na rokovaní so starostom obce bolo dohodnuté, že Zásady ochrany pamiatkového územia budú zapracované do ÚPD vo forme regulatívov. 

Pamiatková zóna v Markušovciach je charakteristická súborom kaštieľov a kúrií, ktorým dominuje markušovský hrad. V súčasnosti je niekoľko z ich v neuspokojivom stave, oceňujeme však iniciatívu obce pri získavaní týchto objektov do vlastníctva a prípravu na vypracovanie projektov na ich obnovu a zapojenie do cestovného ruchu.  Vzhľadom k tomu, že obec získala NKP do vlastníctva len v priebehu roka 2006 a zabezpečuje ich základnú  ochranu nenavrhli sme opatrenia k týmto objektom.

Palác hradný (tzv. markušovský hrad) ÚZPF č. 670 sa v súčasnosti pripravuje na komplexnú obnovu. Je vykonaný architektonicko-historický a archeologický výskum, hrad je zabezpečený voči deštrukcii. 

Komplex Mariássyovského kaštieľa s areálom - ÚZPF 671 - vo vlastníctve VÚC, využívaný ako múzeum je po obnove, jeden z hospodárskych objektov však je pred zánikom a vlastník tento objekt nezahrnul ani do projektu obnovy. Problémom celého areálu je odvlhčenie, všetky objekty - aj obnovené majú trvalo zavlhnuté soklové murivá a deštruované omietky, ohradný múr po samovoľnej deštrukcii v r. 2006 bol provizórne opravený. 

Kaštieľ na Michalskej 63 (ÚZPF 672) vo vlastníctve firmy IGLASS s.r.o. je obnovený. 

Kaštieľ na Michalskej ul. 73 (ÚZPF 673) odkúpila obec, ktorá pripraví projekt na obnovu a pre jeho využitie pre účely cestovného ruchu (stravovacie zariadenie pre verejnosť a potreby obce). 

Kúria na Michalskej ul. 49 (ÚZPF  674) je vo vlastníctve obce. Objekt je v zlom technickom stave, eternitová strecha je dožitá a nefunkčná, výplne otvorov sú rozbité, objekt je voľne prístupný. Zámerom obce je pripraviť projekt pre vybudovanie stacionára pre dôchodcov. Na realizáciu projektu sa bude obec uchádzať o prostriedky zo štrukturálnych fondov.

Kúria na Michalskej ul. 51  (ÚZPF 675) je v dobrom stave, vo vlastníctve obce, využívaná ako sídlo obecného úradu. 

Kúrie Mariássyovcov na ul. Sv. Jána Nepomuckého 13 a 7 (ÚZPF 676 a 677) vo vlastníctve fyzických osôb  sú  užívané na  obytné účely, ich vizuálne pôsobenie poškodzuje rozdielna úprava fasády spoluvlastníkov a obklad dlaždicami. Ide o staršiu nevhodnú úpravu NKP, pravdepodobne bez usmernenia pamiatkovými orgánmi. 

Kúria Mariássyovcov na Michalskej ul. 67 (ÚZPF 678) je vo vlastníctve obce, pripravuje sa na obnovu zo štrukturálnych fondov a zapojenie do cestovného ruchu.

Rímskokatolícky kostol sv. Michala  (ÚZPF 679) je vo vyhovujúcom stave, po obnove, neukončené zostala len obnova omietok na veži. 

Sýpka na Odorínskej ceste 15 (ÚZKP 3927) - objekt má obnovenú strechu, využívaný je na bývanie, exteriérové omietky vyžadujú obnovu. 

Kúria na Michalskej ul. 45 (ÚZPF 3929) - je využívaný ako obytný dom, podľa exteriérovej obhliadky je v pôvodnom stave bez väčších zásahov, nevhodne pôsobí len obloženie sokla. Objekt je nedostatočne udržiavaný, bez zjavných porúch. 

Dom ľudový na Michalskej ul. 65  (ÚZPF 3930) je vo vlastníctve obce, obec počíta s jeho zapojením do programu obnovy zo štrukturálnych fondov.

Dom remeselnícky na Michalskej ul. 75 (ÚZPF 3931) je vo vlastníctve fyzickej osoby, obývaný a schátraný, vyžaduje zabezpečenie bežnej údržby. Vlastník vo veci komunikuje s KPÚ Košice. 

Pamiatková inšpekcia po konzultácii so starostom navrhla rozšírenie objektovej skladby kaštieľa s areálom o anglický park a kaplnku, ktoré nie sú chránené a historicky súvisia s ÚZPF č.671. Opatrenie bolo prijaté aj k nariadeniu okamžitého odvedenia zrážkových vôd od hospodárskeho objektu, ktorý je súčasťou areálu kaštieľa.            

Pamiatková zóna v Ratkovej 

PZ Ratková  bola vyhlásená Vyhláškou Okresného úradu v Rimavskej Sobote zo 17. 10. 1994, vyhlásenie však nadobudlo účinnosť až 19. 7. 1996. Obec nemá vzhľadom na svoju veľkosť spracovanú územnoplánovaciu dokumentáciu. 

KPÚ Banská Bystrica vzhľadom na osobitnú situáciu v tejto obci (stagnácia procesu obnovy stavebného fondu a celkového rozvoja) ostatný raz konal v prípade zámeru  obnovy remeselníckeho domu č. 43 (č. ÚZPF 11182) 16. 1.  2003, keď vydal rozhodnutie o zámere obnovy objektu. Nedostatočná odborná a technická príprava obnovy a podcenenie priebežného sledovania prác objektu sa prejavilo na celkovom výsledku, ktorý je do značnej miery ovplyvnený konaním vlastníčky snažiacej sa celkový vzhľad objektu „vylepšiť"  podľa svojho individuálneho vkusu (rekonštrukcia historických prvkov tam, kde nikdy pred tým neboli, úplne nová a zvýšená strecha, nehistorické riešenie jej podbitia a dreveného obloženia koruny fasádneho múra).  

V PZ je evidovaná už len jedna NKP - Kostol ev. a. v. s areálom (ÚZPF 993/1-3). Fasády kostola boli kvalitne obnovené v 80. rokoch 20. stor. Obnovu vyžaduje plechová krytina strechy  (ochranný náter)  samostatne stojacej zvonice a fasádne omietky, ktoré sú poškodené v dôsledku zle odvedenej zrážkovej vody zo strechy (nutná úprava - rozšírenie presahu odkvapových okrajov strechy). 

Z objektov navrhovaných na vyhlásenie za NKP v návrhu na vyhlásenie PZ Ratková v r. 1994 bol doposiaľ vyhlásený v r. 1997  iba remeselnícky dom č. 43. Historickú zástavbu územia je nutné podrobiť pamiatkovému výskumu a preveriť ďalšie objekty z hľadiska ich prípadného vyhlásenia za NKP, z ktorých pamiatková inšpekcia upozorňuje najmä na evidentné hodnoty býv. školy, radnice, fary, sýpky, ako aj ďalších ľudových, či remeselníckych domov - napr. č. 14, č. 35, č. 69, č. 156-157, č. 166, č. 108 i hosp. budovy, tzv. „tok" pri dome č. 72. objekty sú prevažne zanedbané. 

Verejné priestory, povrchy komunikácií, verejná zeleň, osvetlenie, informačný systém nie sú osobitne upravované so zreteľom na mimoriadne urbanistické a architektonické hodnoty býv. mestečka. Územie nemá riadnu kanalizáciu. V dolnej časti ústredného námestia stojí nedostavaná, nevhodne architektonicky a objemovo riešená a chátrajúca stavba polyfunkčného objektu služieb Jednota, ktorá devalvuje chránené hodnoty pamiatkovej zóny.  Zámerom obce je objekt získať na základe návrhu likvidátora jej pôvodného vlastníka - v súčasnosti prebieha schválenie návrhu súdom. 

Pri dohľade boli uložené opatrenia pre KPÚ Banská Bystrica, záchrana, využitie, nevyhnutná obnova a celková revitalizácia historickej zástavby pamiatkovej zóny ako aj úprava a kultivácia jej verejných priestorov je podľa názoru pamiatkovej inšpekcie možná len pri spolupráci administratívy obce, Banskobystrického samosprávneho kraja a miestnych občianskych iniciatív.          

2.  Dohľad v právnických osobách oprávnených vykonávať archeologický výskum

Vykonaním ústredného štátneho dohľadu v právnických osobách oprávnených  podľa § 36 ods. 2 zákona vykonávať archeologický výskum - v Technickej univerzite vo Zvolene, Univerzite Mateja Bela  v Banskej Bystrici, Trnavskej univerzite a spol. Terra Antiqua s.r.o. so sídlom v Rimavskej Sobote bola ukončená úloha začatá v prvom polroku. Dohľad bol vykonaný so zameraním na nakladanie s hnuteľnými archeologickými nálezmi a spracovanie.  dokumentácie o archeologickom výskume. 

Vzhľadom na to, že po pracovnom rokovaní na MK SR boli usmernené PÚ SR všetky KPÚ, v rozhodnutiach o archeologickom výskume  je uvedené všeobecné upozornenie na nakladanie s hnuteľnými archeologickými nálezmi v súlade so zákonom, pričom trvalé uloženie hnuteľných nálezov nie je konkrétne určené. O spôsobe nakladania s hnuteľnými archeologickými nálezmi správny orgán - KPÚ Banská Bystrica rozhodol, tak, že budú uložené v depozitári oprávnenej právnickej osoby do doby, kým MK SR nedorieši legislatívnu úpravu uloženia nálezov.

Napriek tomu, že sme nezaznamenali zásadné nedostatky v ochrane hnuteľných archeologických nálezov, naďalej pretrváva prax ich odovzdávania do siete regionálnych múzeí, ktoré podľa stanoviska legislatívno-právneho odboru MK SR nie sú oprávnené spravovať majetok štátu, ktorým archeologické nálezy podľa § 40 ods. 5 zákona sú. Vzhľadom na to, že nie je upravená forma odovzdávania nálezov múzeám, ako ani ich osobitné evidovanie, môžeme len konštatovať, že v jednotlivých prípadoch stav nie je (administratívne) uspokojivý a vyžaduje osobitnú úpravu zo strany MK SR formou určenia režimu na postup pri odovzdávaní a úschove hnuteľných archeologických nálezov a následne prípravu legislatívnej zmeny v zákone o ochrane pamiatkového fondu a v zákone o múzeách a galériách.

Napr. archeologické nálezy zo systematického archeologického výskumu Pustého hradu vo Zvolene sú uschovávané a vystavované v spolupráci mesta Zvolen (ktoré ako investor archeologického výskumu vystupuje ako vlastník nálezov), SNG  a Lesníckeho a drevárskeho múzea vo Zvolene na Zvolenskom zámku. Osobitná evidencia o deponovaných hnuteľných archeologických nálezoch sa nevedie. Vzhľadom na to, že hnuteľné nálezy nie sú protokolárne prevzaté inštitúciou a nepodliehajú režimu podľa zákona č. 115/1998 Z. z. v znení neskorších predpisov, považujeme priestor za dočasné úložisko. 

Hnuteľné archeologické nálezy sa ukladajú podľa dohody medzi Univerzitou Mateja Bela v Banskej Bystrici a Stredoslovenským múzeom v Banskej Bystrici  v múzeu. Dohoda je súčasťou udelenia oprávnenia MK SR na vykonávanie archeologických výskumov právnickej osobe, kedy ho opakovane získala podľa § 36 ods. 2 zákona 9.2.2006. Podmienka určená MK SR pri udelení oprávnenia nie je v súlade s výkladom odboru legislatívy a práva MK SR.

         O uložení hnuteľných archeologických nálezov medzi Trnavskou univerzitou v Trnave a Západoslovenským múzeom v Trnave bol spísaný osobitný protokol, na základe ktorého regionálne múzeum prebralo nálezy - keramiku na dočasné uloženie za účelom jeho rekonštrukcie a odborného spracovania. Definitívne uloženie materiálu bude predmetom písomnej dohody medzi TU v Trnave a ZM v Trnave po ukončení prác - odporučili sme dohodu realizovať až po usmernení MK SR.

         Archeologické nálezy z výskumu realizovaného spol. Terra Antiqua s.r.o. boli odovzdané darovacou zmluvou regionálnemu múzeu v Nových Zámkoch, pričom ustanovenia zmluvy sú v rozpore so zákonom. V uvedenej veci sme usmernili múzeum, aby zmluvu považovalo za neplatnú a prevzatie nálezov do dočasnej úschovy preformulovalo na odovzdávací protokol. Hnuteľné archeologické nálezy prevzalo v r. 2006 aj  Múzeum Andreja Sládkoviča v Krupine, kontrole bol predložený doklad z 5.9.2006 o tejto skutočnosti.

3.  Dohľad vo veci zistenia súladu vybranej dokumentácie archeologických výskumov  s vydanými rozhodnutiami orgánov ochrany pamiatkového fondu a vyhláškou č. 16/2003 Z. z.

 Dohľad bol vykonaný na KPÚ Trnava, predmetom kontroly bola  archeologického výskumu realizovaného v roku 2005, ktorá je archivovaná na KPÚ Trnava. Vybraná bola dokumentácia, ktorej spracovateľom je Mgr. Jozef Urminský -  osoba s osobitnou odbornou spôsobilosťou na vykonávanie archeologického výskumu. Z celkového počtu 25 kontrolovaných dokumentácií bolo vybraných 8 dokumentácií, ktoré obsahom nezodpovedali ustanoveniam vyhlášky č.16/2003 Z. z. ktorá určuje v § 7 obsah dokumentácie archeologického výskumu a zároveň bolo nevyhnutné pre zabezpečenie dostatočnej informácie o skúmanom archeologickom nálezisku túto dokumentáciu doplniť. Zároveň bolo zistené, že k dokumentácii neboli vydané osobitné rozhodnutia, resp. záväzné stanoviská podľa § 32 ods.10 zákona.

           Opatrením bolo uložené KPÚ Trnava, aby vyzval spracovateľa výskumnej dokumentácie na jej doplnenie a zároveň na základe výzvy pamiatkovej inšpekcie PÚ SR usmernil všetky KPÚ na dôslednú kontrolu prijatej dokumentácie o archeologickom výskume z hľadiska jej obsahu. KPÚ sú povinné v prípade neúplnosti a nedostatočnej výpovednej hodnoty prijatej dokumentácie vyžadovať jej doplnenie aj v prípadoch, keď nie je k dokumentácii vydané záväzné stanovisko podľa § 32 ods. 10 zákona. 

4.  Dohľad nad dodržaním podmienok MK SR pri dočasnom vývoze hnuteľných NKP 

Pamiatková inšpekcia na základe podnetu sekcie kultúrneho dedičstva MK SR vykonala previerku spôsobu overovania autenticity a stavu hnuteľných národných kultúrnych pamiatok, ktoré boli v roku 2006 dočasne vyvezené mimo územia Slovenskej republiky.  Previerka mala byť zameraná na  všetky hnuteľné národné kultúrne pamiatky vyvezené a vrátené v roku 2006 v súlade s príslušnými rozhodnutiami MK SR. Išlo o dva kamenné architektonické články z Rímskokatolíckeho kostola sv. Antona Paduánskeho v Košiciach, evanjeliár s relikviárom z Rímskokatolíckeho biskupstva v Nitre, sochy sv. Heleny z Rímskokatolíckeho kostola sv. Heleny v Trnave a monštrancie a kalichu z Dómu sv. Martina v Bratislave. Všetky predmety boli vyvezené na výstavné účely do Maďarska (Budapešť)  a Luxemburska (Luxemburg)  ako súčasť výstavy SIGISMUNDUS REX ET IMPERATOR, Umenie a kultúra v období posledného vládcu Luxemburskej dynastie, 1387 - 1437.

         Napriek včasným oznámeniam vlastníkov (s výnimkou Rímskokatolíckeho biskupského úradu z Nitry tak urobili všetci zainteresovaní vlastníci), Pamiatkový úrad SR  nedodržal zákonom a jednotlivými rozhodnutiami stanovenú dobu na overenie zhody vrátených predmetov a ku dňu 18. 12. 2006 overením neprešli predmety z Košíc, Trnavy a Nitry. Proces overovania zhody vrátených predmetov pamiatková inšpekcia vyhodnotila ako nedostatočný a neprofesionálny a PÚ SR uložila opatrenie vypracovať smernicu (pokyn, postup) o overovaní vyvážaných predmetov hnuteľných národných kultúrnych pamiatok pred vývozom a po ich vrátení na územie SR (spôsob popisu predmetov a ich viditeľných i skrytých identifikačných znakov, jednotlivých poškodení, úbytkov, anomálií, spôsob fotodokumentácie, presné rozmery, príp.  meranie hmotnosti predmetu, skryté označenie  a pod.). 

5. Dohľad nad zabezpečením základnej ochrany a využitím kaštieľa v Divinke

Ústredný štátny dohľad z vlastného bol vykonaný za účelom zistenia skutkového stavu, zabezpečenia základnej ochrany NKP, ochrany nevyužívanej NKP pred poškodením a pripravenosti vlastníka - správcu na obnovu a využívanie NKP počas trvajúceho súdneho sporu o vlastníctvo kaštieľa. 

           Komplexná obnova kaštieľa bola prerušená cca v r. 1988, bez ukončenia prác na odvodnení stavby, úprave fasády a okolí kaštieľa. Pôvodná koncepcia využitia kaštieľa na spoločné užívanie s obcou sa realizovala len čiastočne  a po roku 2000 nie sú  priestory využívané, vzhľadom na zlý stav elektroinštalácie ani temperované.

          Kritický stav strešnej konštrukcie spôsobuje premokanie do krovovej konštrukcie, čiastočné premokanie stropu nad druhým nadzemným podlažím a poškodzuje drevený trámový strop. Pre zabezpečenie základnej ochrany NKP, zachovanie pamiatkovej hodnoty objektu a ochranu už vložených investícií je nevyhnutné zabezpečiť opravu strechy, minimálne provizórnym prekrytím.

        Súčasný správca neplánuje priestory využívať pre svoju hlavnú činnosť, v prílohe, ktorá tvorí súčasť tohto záznamu uviedol, že pre potreby knižnice sú priestory nevyhovujúce a vzhľadom na jeho umiestnenie mimo Žiliny nie sú vhodné ani na iné aktivity knižnice. Zámery vlastníka - Žilinského samosprávneho kraja budú prerokované osobitne v priebehu januára 2007.  

6. Dohľad na obnove hlavného oltára sv. Štefana v Kláštore kapucínov v Bratislave

 Ústredný štátny dohľad vyvolal podnet, ktorý smeroval k pochybnostiam o správnosti zvolenej rekonštrukcie pôvodnej povrchovej úpravy hlavného oltára pochádzajúceho z čias primárnej výzdoby a vybavenia kostola kapucínov z prvej pol. 18. stor. Predmet dohľadu bol rozšírený o previerku prác vykonaných z prostriedkov MK SR v rámci programu Obnovme si svoj dom.

         Pamiatková inšpekcia sa v súvislosti s podnetom zamerala na prieskum odbornej prípravy reštaurovania a jej odsúhlasovania príslušnými orgánmi ochrany pamiatkového fondu, na otázku vykonávania pamiatkového dohľadu zo strany územne príslušného krajského pamiatkového úradu a zároveň sa na mieste oboznámila so súčasným stavom postupu reštaurátorských prác. Reštaurovanie prebieha kontinuálne od začiatku roku 2005, a podľa realizátoriek reštaurátorských prác ako aj dohľadom poverenej zástupkyne KPÚ Bratislava Mgr. Ferusovej, všetky podstatné reštaurátorské úkony a etapy sú v zmysle rozhodnutia priebežne konzultované a odsúhlasované. Z kontrolných dní sú vypracovávané záznamy. Práce nie sú skončené a bude sa v nich pokračovať aj v roku 2007, kedy dôjde v zmysle rozhodnutia KPÚ BA k odsúhlaseniu a realizácii zjednocujúcej povrchovej úpravy celého oltára. Príprava i postup reštaurátorských prác ako aj  rozsah nevyhnutných rekonštrukcií sú vzhľadom na havarijný východiskový stav  konštrukcií oltára i jeho výzdoby spresňované priebežne a v štandardnej súčinnosti s KPÚ BA, ako aj s odborníkmi na chemicko-fyzikálnu analýzu a stratigrafiu povrchových úprav a statiku.

        Pamiatková inšpekcia konštatuje, že príprava a doterajšie náročné reštaurovanie hlavného oltára prebiehalo v súlade s vydanými rozhodnutiami a stanoviskami orgánov ochrany pamiatkového fondu ako aj s ustanoveniami pamiatkového zákona a súvisiacich predpisov. V rámci previerky pamiatková inšpekcia nezistila žiadne pochybenie, zanedbanie resp. nedostatky zo strany investora, vlastníka, realizátora ani zo strany príslušného krajského pamiatkového úradu.  

7. Dohľad nad zabezpečením komplexnej obnovy refektára v bývalom kláštore Rádu Milosrdných bratov v Bratislave  

Ústredný štátny dohľad spojený s obhliadkou dreveného obloženia bývalého refektára kláštora Milosrdných bratov v Bratislave (ďalej len „obkladu stien refektára") v kláštore i  v ateliéri na Hudecovej ul. 1 v Bratislave a  s oboznámením sa s príslušnou agendou k príprave a postupu reštaurátorských prác pri obnove obkladu stien bol vykonaný za účelom prešetrenia:

· obnovy pôvodnej povrchovej úpravy dreveného obloženia stien refektára,

Pamiatková inšpekcia sa zamerala na prieskum odbornej prípravy obnovy obloženia stien refektára, jej posudzovania a odsúhlasovania príslušným krajským pamiatkovým úradom. Pred začatím reštaurátorských prác bol realizovaný reštaurátorský výskum vrátane optického a chemicko - fyzikálneho prieskumu, následne bolo k návrhu vydané rozhodnutie podľa § 33 zákona po prerokovaní v odborno-metodickom poradnom orgáne PÚ SR. Celkový priebeh i ukončenie reštaurovania skomplikovala situácia so zavlhnutým múrom kláštora smerom k vnútornej chodbe, ku ktorému bolo obloženie pevne zabudované. Investor na základe zistenej miery zavlhnutia a zasolenia múru  pristúpil v decembri 2006 k realizácii jej odvlhčenia podrezaním a vysúšaním s tým, že obnovená príslušná časť obloženia bude opäť  inštalovaná k múru po jeho relatívnom vysušení. Práce neboli do času vykonania obhliadky ukončené. 

        Požiadavku KPÚ Bratislava na realizátora reštaurátorských prác - reštaurátor špecializovaný na historický mobiliár, alebo reštaurovanie drevených plastík, architektonických článkov a oltárnych architektúr spĺňa reštaurátorka, ktorá je garantom vykonávaných prác. 

         Pamiatková inšpekcia konštatuje, že príprava a doterajšia reštaurátorská obnova prebiehala v súlade s vydanými rozhodnutiami a stanoviskami orgánov ochrany pamiatkového fondu ako aj s ustanoveniami zákona a súvisiacich predpisov. 

Mimoriadne úlohy: 

8.   Dohľad nad vykonávaním obnovy fasády NKP - meštianskeho domu na ul. A. Kmeťa 13 v Banskej Štiavnici.       

Prieskum prípravy a priebehu realizácie pamiatkovej obnovy - reštaurovania uličnej fasády NKP domu na A. Kmeťa 13 (tzv. Lumnitzerovho domu) v B. Štiavnici bol vykonaný na základe občianskeho podnetu , ktorý smeroval k plytvaniu štátnymi prostriedkami na opakovaný a neopodstatnený reštaurátorský výskum, celkové predraženie reštaurátorských prác, absenciu účasti zodpovednej reštaurátorky pri realizácii reštaurovania fasády, realizáciu prác nekvalifikovanými remeselníkmi bez skúseností, neopodstatneného predlžovania realizácie obnovy, nekvalitu reštaurátorských prác, nedostatočnú činnosť a dohľad zo strany zodpovedných pracovníkov KPÚ a porušenie stavebného zákona. 

            Na základe zistených skutočností v kontexte podnetu bolo konštatované, že revízie starších výskumov sú opodstatnené, KPÚ však mohol prihliadať na ich dostatočnosť a potrebu ďalšieho rešt. výskumu podrobne zdôvodniť, resp. vymedziť okruh otázok, ktoré je potrebné novým výskumom preveriť. Výsledky reštaurátorských úkonov, primeranosť osobnej účasti reštaurátorky počas realizácie všetkých prác a vhodnosť zverenia ich časti iným osobám posudzuje Komora reštaurátorov, ktorá je jediná kompetentná  tieto otázky meritórne posúdiť, vyhodnotiť a vyvodiť prípadné závery voči svojej členke. Nedostatky v realizácii (modelovanie plastických častí rekonštruovanej klasicistickej úpravy fasády z 19. stor.) boli počas dohľadu odstránené.  

           Činnosť KPÚ Banská Bystrica , pracovisko v Banskej Štiavnici sme v kontexte podnetov, ktorými ho nájomníci domu opakovane upozorňovali na absenciu zodpovednej reštaurátorky, prieťahy v realizácii prác  a predovšetkým na ich nekvalitu, vyhodnotili ako nedostatočnú. Počas dohľadu boli prijaté opatrenia na zintenzívnenie kontroly počas realizácie reštaurátorských prác pracoviskom KPÚ , uskutočnilo sa niekoľko kontrolných dní aj za účasti zástupcu Komory reštaurátorov.  Vzhľadom k tomu, že obnova sa realizovala s príspevkom programu OSSD, o výsledku prešetrenia podnetu bola informovaná aj sekcia ekonomiky ministerstva. 

9.  Preskúmanie konania KPÚ Bratislava a postupu statika pri navrhnutí statického zabezpečenia chóru  rímskokatolíckeho kostola v Bernolákove. 

Podnet smeroval k spochybneniu postupu statika a rozhodovania KPÚ Bratislava pri návrhu statického zabezpečenia chóru. Opakovaným preskúmaním veci, vyžiadaním stanoviska statika, ako aj zohľadnením aktuálnych poznatkov z pamiatkového výskumu fasády kostola sv. Štefana Kráľa  sme vyhodnotili podnet ako neopodstatnený a postup statika a KPÚ Bratislava za správny. 

         Zámer správcu kostola rozšíriť chór ako spôsob jeho statického stabilizovania a zrealizovať s tým súvisiace úpravy organa sme vyhodnotili ako účelový. Stanovisko KPU Bratislava nepovoliť ďalšie rozširovanie sekundárneho chóru na úkor priestoru lode  kostola považujeme za dostatočne zdôvodnené a správne. Architektonická zmena interiéru a s tým súvisiace neopodstatnené deštruktívne zásahy do historických konštrukcií ranostredovekých murív kostola, sú v kontexte jeho vysokých hodnôt a výnimočnosti, ktorú potvrdzujú aj najnovšie  nálezy na južnej fasáde lode kostola, neprípustné. 

10.  Preskúmanie obnovy organa v rímskokatolíckom kostole v Šamoríne.

 Na základe občianskeho podnetu bol preskúmaný postup obnovy NKP - organa v rímskokatolíckom kostole sv. Štefana v Šamoríne. Podnet smeroval k podozreniu zo zničenia pamiatkových hodnôt  NKP počas jej poslednej radikálnej obnovy a prestavby. 

            Bola vykonaná miestna obhliadka za účasti sťažovateľa, ale vzhľadom na pretrvávanie rozporu ohľadne prijatej metódy a realizácie obnovy organa, nebolo možné zaujať meritórne stanovisko ani po vzájomnej konfrontácii zúčastnených odborníkov. Pamiatková inšpekcia zabezpečila spracovanie posudku od nezainteresovaného odborníka pre danú oblasť - PhDr. Petra Koukala, CSc. z Národního památkového ústavu v Prahe, ktorý je v kruhoch odbornej verejnosti i v pamiatkovom prostredí považovaný za špičkového stredoeurópskeho experta na výskum, ochranu a obnovu historických organov. V hodnotení sa PhDr. Koukal zameral najmä na tri otázky, s ktorými sme sa na neho obrátili:

1. posúdenie vhodnosti (správnosti) zvolenej metódy rekonštrukcie sčasti zničeného pôvodného nástrojového vybavenia organa a jeho očistenia od neskorších úprav - prestavieb,
2. posúdenie dosiahnutého výsledku,
3. posúdenie miery autenticity súčasného nástroja po obnove.

Z posudku PhDr. Koukala k jednotlivým zadaným otázkam jednoznačne vyplýva:

1. V kontexte toho, že väčšina pôvodných píšťal z primárnej výstavby Mooserovho organa sa zachovala a rekonštrukcia pôvodnej zvukovej podoby organa  bola tým opodstatnená, zvolenú a realizovanú reštaurátorskú koncepciu od autorov G. Vágiho z Budapešti a I. Szabóa z Bratislavy ..."treba považovať za správnu a úplne v súlade s modernou pamiatkovou starostlivosťou."

2. Celkový výsledok v kontexte zvolenej metódy maximálne možného návratu k pôvodným zvukovým vlastnostiam organa z čias jeho vzniku treba hodnotiť kladne vrátane určitých novodobých riešení (rozšírenie tónového rozsahu, moderné prvky pri hracom stole alebo traktúry a pod.), ktoré nie sú na prekážku dochovanej autentičnosti nástroja a jeho zvuku. Obnovu píšťalového fondu pôvodného organa, ktorý nebol reštaurovaný v plnom rozsahu,  bude potrebné v záujme maximálneho možného návratu k  autenticite nástroja  dokončiť.

3. Prijatá správna koncepcia obnovy umožnila uchovanie a čiastočnú obnovu autenticity Mooserovho nástroja. „Odstránenie nepôvodných, rozsiahlych, ale  nekvalitných neskorších  zásahov bolo odôvodniteľné, pretože tieto zásahy predstavovali zmenu pamiatky, ktorá rušila a ničila jej autenticitu a pôvodnú hudobne estetickú funkciu."

         Zo záverov posudku PhDr. Koukala sú pre vlastníka i orgány ochrany pamiatkového fondu zároveň dôležité predovšetkým tieto konštatovania:

- „Výsledky realizovaných prác dokazujú, že nedošlo k úplnému reštaurovaniu s uplatnením všetkých existujúcich možností adekvátnej obnovy. Realizované práce je nutné hodnotiť len ako čiastočné reštaurovanie a rekonštrukciu".
- „Súčasne je zrejmé, že realizované zásahy až na detaily nezmenili ani neohrozili dochované pamiatkové hodnoty organa, týkajúce sa dochovaných skríň a píšťalového fondu, pričom kedykoľvek je možné  pokračovať a dokončiť úplne reštaurovanie Mooserových píšťal s následnými nutnými zmenami vo vzduchovej sústave..."
- „Reštaurátorská správa a dokumentácia je obsahovo nevyhovujúca, nespĺňa rozhodnutie KPÚ Trnava.  Organár neodovzdal zodpovedajúcu  reštaurátorskú fotodokumentáciu".

         Pamiatková inšpekcia KPÚ Trnava uložila opatrenie, aby  v súčinnosti s vlastníkom a dodávateľom prác dosiahol čo najskôr nápravu nedostatkov dokumentácie vykonaných prác, zároveň odporučila vlastníkovi, aby hľadal spôsoby ako dokončiť kompletné reštaurovanie autentického píšťalového fondu. Znalecký posudok sme postúpili PÚ SR pre ďalšie využitie v metodike obnovy historických organov  - PÚ SR nemá v súčasnej dobe odborníka so zameraním na historické hudobné nástroje. 

11. Kontrola zabezpečenia archeologických nálezísk a nálezov pri obnove námestia vo Zvolene.

 Štátny dohľad bol zameraný na výkon štátnej správy KPÚ Banská Bystrica -  kontrolu dokumentácie KPÚ BB viažúcu sa k obnove a rekonštrukcii Námestia SNP vo Zvolene, ktoré je centrálnym mestským priestorom pamiatkovej zóny vo Zvolene. 

            Po vykonanej  kontrole sme konštatovali, že ochrana archeologických nálezov a nálezísk a ich dokumentovanie je zabezpečované v rozhodnutiach (a záväzných stanoviskách) KPU BB dostatočne, v súlade so zákonom. V prvých etapách prípravy a realizácie stavby, ktoré sa dotýkali východnej časti námestia, bola uplatnená požiadavka na sledovanie výkopových prác a následnú záchranu prípadných nálezov. V druhej etape prípravných prác, ktoré sa týkali okolia kostola sv. Alžbety, postupoval KPÚ BB podľa vyjadrenia AU SAV a vyhodnotenia situácie s použitím archívnych materiálov tak, že rozhodol o nevyhnutnosti vykonať archeologický výskum oprávnenou právnickou osobou.

            Vzhľadom k tomu, že rozhodnutia, v ktorých je nariadené aj vykonanie archeologického výskumu boli v odvolacích konaniach zrušené a medzičasom výskumy prebiehajú, opatrením sme nariadili preskúmať opakovane aj potrebu vymedzenia povinnosti vlastníka vo vzťahu k archeologickému výskumu a následnej ochrane archeologických nálezov. 

12.      Kontrola zabezpečenia ochrany arch. náleziska Haputka vo Zvolene.  

 So žiadosťou o prešetrenie oprávnenosti postupov mesta Zvolen voči archeologickej lokalite Haputka sa na MK SR a obrátilo OZ Borová Hora. Záujmom OZ Borová hora je ochrana lokality ako pamiatkového územia podľa zákona č. 49/2002 Z. z. v znení zákona č. 479/2005 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu (ďalej len „zákon"), vykonanie archeologického výskumu a prezentácia zodpovedajúca hodnotám archeologickej lokality.

         Vzhľadom na závažnosť odbornej problematiky sme sa obrátili aj na odborný poradný a koordinačný orgán ministerstva pre archeologické výskumy, archeologické nálezy a archeologické náleziská - Archeologickú radu MK SR. 

         Predchádzajúce archeologické nálezy a informácie o lokalite pochádzajúce zo zberov a sond preskúmaných v súvislosti s výstavbou sú nesporným dôkazom toho, že je potrebné každý ďalší deštrukčný zásah do terénu archeologickej lokality Haputka podmieniť vykonaním predstihového záchranného archeologického výskumu podľa § 37 zákona. Preskúmaním podkladov a konania KPÚ Banská Bystrica vo veci bolo preukázané, že táto podmienka nebola opomenutá ani v územnom pláne mesta, ani v rozhodnutiach orgánu ochrany pamiatkového fondu.

       Námietky vo veci plánovaného využívania archeologickej lokality ako nástupného areálu Pustého hradu smerujúce ku spochybneniu rozhodnutia KPÚ Banská Bystrica k urbanistickej štúdii „Zvolen Pustý hrad"  bude možné opätovne posúdiť až na základe zhodnotenia výsledkov archeologického výskumu. Vyhlásiť archeologickú lokalitu na NKP pred jej výskumom neodporučil PÚ SR ani Archeologická rada  MK SR.

         Z doterajšieho konania Mesta Zvolen ako aj všeobecných povinností vyplývajúcich obci zo zákona sme nezistili taký postup voči archeologickej lokalite Haputka, ktorý by ohrozoval jej hodnoty. 

Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky. Všetky práva vyhradené.
Technická podpora | Správca obsahu | Vyhlásenie o prístupnosti
© 2006-2011