Kultúrne dedičstvo

Úvod > Kultúrne dedičstvo > Pamiatková inšpekcia > Informácie o činnosti PI

Správa o činnosti pamiatkovej inšpekcie za 2. polrok 2005

1. Úloha:  Kontrola zameraná na ohrozené národné kultúrne  pamiatky („ďalej len„NKP“)

v dezolátnom stave vo vlastníctve štátu, štátnych podnikov, akciových spoločností založených štátom a verejných vysokých škôl podľa §5 ods.1 písm. b) zákona č. 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu (ďalej len „zákon“). Predmetom kontroly bolo podľa §5 ods.1 písm. a) zákona aj konanie orgánov na ochranu pamiatkového fondu pri vykonávané  štátneho dohľadu na ohrozených NKP , najmä ukladanie opatrení podľa § 31 zákona. Predmetom kontroly bolo 28 vybraných NKP so 44 pamiatkovými objektmi.

2. Úloha: Výkon dozornej činnosti v pamiatkových územiach

so zameraním na starostlivosť vlastníkov o národné kultúrne pamiatky, plnenie povinností obce pri základnej ochrane pamiatkového územia, aktuálnosť a komplexnosť metodických materiálov pre rozhodovanie v pamiatkových územiach a  výkon štátnej správy orgánmi ochrany pamiatkového fondu podľa § 11 ods..2 písm. a), g) a h) zákona. Kontrola bola plánovaná v pamiatkových zónach vo Vyšnom Medzeve, v Nižnom Medzeve, v Hodruši – Hámroch.      

3. Úloha: Vyhodnotenie efektivity doteraz vykonaných opatrení

pre ochranu   hnuteľných NKP vo vlastníctve cirkví pred odcudzením zameraná na montáž signalizačných zariadení v sakrálnych objektoch v rokoch  1992-1997. Výstupom úlohy je návrh systémového opatrenia MK SR na pomoc vlastníkom pri zabezpečení ochrany hnuteľných NKP.

4. Mimoriadne úlohy:    

Dodržanie zákonnosti pri rozhodovaní orgánov na ochranu pamiatkového fondu pri zabezpečení archeologického náleziska v Hurbanove pri stavebnej činnosti.

Kontrola nepovoleného archeologického výskumu v Banskej Štiavnici – bývalý dominikánsky kláštor.

Rozbor  úloh dozornej činnosti

Úloha: Kontrola zameraná na ohrozené NKP v dezolátnom stave

vo vlastníctve štátu, štátnych podnikov, akciových spoločností založených štátom a verejných vysokých škôl podľa § 5 ods.1 písm. b) zákona. Predmetom kontroly bolo podľa § 5 ods.1 písm. a) zákona aj konanie orgánov na ochranu pamiatkového fondu pri vykonávané  štátneho dohľadu na ohrozených NKP , najmä ukladanie opatrení podľa § 31 zákona. Predmetom kontroly bolo 28 vybraných NKP so 44 pamiatkovými objektmi.

Terénnu obhliadku NKP, ktorých stav bol v ÚZPF k 30.6.2005 evidovaný ako dezolátny, sme vykonali na 34 objektoch, stav 10 objektov nám bol známy z predchádzajúcej dozornej činnosti. Zisťovali sme aj konanie orgánov na ochranu pamiatkového fondu, najmä výkon pamiatkového dohľadu na ohrozených NKP.

Výsledkom kontroly sú zistenia, ktoré svedčia o neaktuálnosti údajov vedených v ÚZPF, čím je spochybnená hodnovernosť evidenčných údajov o pamiatkovom fonde. Sumárne sú zistenia nasledovné:

  • v 11 prípadoch bol nesprávne označený vlastník nehnuteľnosti, z toho 5 údajov bolo opravených v priebehu kontroly,
  • v 13 prípadoch bol nesprávne uvedený stavebno- technický stav – NKP boli v čase kontroly obnovené alebo sa obnova  vykonávala,
  • v 7 prípadoch sme odporučili PÚ SR prehodnotiť reálnosť ďalšej pamiatkovej ochrany objektov z dôvodu ich fyzického zániku alebo straty pamiatkových hodnôt,
  • v 5 prípadoch navrhujeme PÚ SR obmedziť predmet ochrany len na zachované súčasti NKP – základy.  

Prehľad objektov, na ktorých bol vykonaný dohľad a navrhnuté opatrenia pre orgány ochrany pamiatkového fondu uvádzame v  prílohe.

Z výsledkov ústredného dohľadu uvádzame zistenia, ktoré nie sú administratívneho a evidenčného charakteru:

Sústava starých banských diel v Banskej Štiavnici. Niektoré objekty sú vyhlásené za NKP, celá sústava banských diel sa stáva súčasťou Geoparku pripravovaného MŽP SR. Vzhľadom na to, že výber objektov, ktoré sú vyhlásené za NKP, je nesystémový, navrhli sme KPÚ BB a PÚ SR prehodnotiť pamiatkovú hodnotu vyhlásených objektov pri posudzovaní projektu Geoparku..

Objekty starého pivovaru v Seredi. NKP boli odpredané podľa zákona o prevode vlastníctva bytov a nebytových priestorov, sú v narušenom stave. Spoločenstvo vlastníkov bytov požiadalo o príspevok z programu OSSD v roku 2004 na nutnú opravu strechy.  Dotácia 300 000 Sk napriek podpísanej zmluve a dodatku nebola žiadateľovi do konca roka 2005 poukázaná, podľa vyjadrenia SE z dôvodu administratívneho zlyhania. Opravy strechy boli vykonané len sčasti a majú provizórny charakter. Vzhľadom na kritický stav sme vyzvali vlastníkov na zopakovanie žiadosti o podporu z programu OSSD v roku 2006.

NKP – areál medeného hámra v Banskej Bystrici. Správcom sú Rudné bane š.p. v likvidácii Banská Bystrica Areál bol dlhodobo neudržiavaný a chátral, v rokoch 1997-1998 vlastník vykonal len nevyhnutné zabezpečovacie práce na najstaršom  objekte „hiatrov“ v rámci útlmového programu rudného baníctva. Plastika sv. Floriána bola premiestnená z dôvodu jej ochrany do Stredoslovenského múzea. Areál pozostáva zo 4 objektov, z ktorých sú dva v dezolátnom stave a ďalšie dva narušené a prakticky nevyužité. Vzhľadom na možnosti vlastníka používať finančné prostriedky len na útlmový program,  nie je reálna možnosť stav medeného hámra sanovať. Opakované pokusy vlastníka odpredať objekty NKP boli neúspešné. Na zabezpečenie základnej ochrany NKP nie sú vytvorené reálne možnosti, čo smeruje k  návrhu na zrušenie vyhlásenia NKP v celom rozsahu.        

Kaštieľ v Antole. Zriaďovateľom múzea je MP SR, ktoré niekoľko rokov financuje stavebnú obnovu hlavného objektu kaštieľa. Objekt sýpky, ktorého obnova bola realizovaná len čiastočne (rekonštrukcia strechy pred cca 10 rokmi), je využívaný  ako provizórny sklad. Po ukončení obnovy hlavného objektu pristúpi vlastník k ukončeniu obnovy a využívaniu sýpky, nevylučuje ani spoluinvestorstvo a komerčné využitie objektu v budúcnosti. Objekt bytovky je dlhodobo nevyužívaný, v havarijnom stave a pre prevádzkovateľa bol vyhodnotený ako nadbytočný majetok. Prevod na nového vlastníka je v poslednom štádiu ukončenia právnych krokov. KPÚ Banská Bystrica vydal rozhodnutie o nevyhnutnom zabezpečení objektu na zimné obdobie, provizórne zastrešenie a zabezpečenie objektu vykonalo múzeum. Obsahom rozhodnutia sú aj požiadavky na zachovanie a ochranu pamiatkových hodnôt objektu, najmä požiadavky na prípravnú dokumentáciu.

Rozhľadňa Monte Mori na Štrbskom plese. Po reštitúcii pozemkov nemá NKP usporiadané vlastníctvo. Do reštitúcií správu zabezpečovali Štátne lesy TANAP, dnes je rozhľadňa poškodená, ale stavba z liateho betónu je staticky stabilná, rekonštruovateľná. Po určení vlastníctva KPÚ Prešov vyzve vlastníkov na zabezpečenie ochrany NKP.

Kaštieľ v Liptovskom Jáne. Do augusta 2005 bol vo vlastníctve STU Bratislava a napriek vydanému rozhodnutiu o opatreniach z roku 2002 bol v dezolátnom stave. Vlastník do objektu dlhodobo neinvestoval a jeho stav bol v čase predaja kritický. Nový vlastník EURELAX a.s. Bobrovník, začal po nadobudnutí vlastníctva v auguste 2005 s neodkladnými zabezpečovacími prácami v súlade s rozhodnutím o opatreniach. V októbri 2005 bolo vydané rozhodnutie o zámere obnovy na centrum pre vzdelávanie a relaxáciu, následne bola odsúhlasená prípravná dokumentácia.  Objekty sú zabezpečené pred ďalšou devastáciou – boli odstránené náletové dreviny a suť, zabránilo sa zatekaniu na murivá a klenby, zabezpečili sa otvory a areál bol oplotený. Nový vlastník spolupracuje s KPÚ Žilina a je reálny predpoklad záchrany a budúceho využívania všetkých objektov NKP.

Kaštieľ s parkom v Oponiciach. Pre Poľnohospodársku univerzitu v Nitre, je  pre vlastníka prebytočným majetkom, ktorý sa pokúša odpredať. Opakované ponukové konania od roku 1998 boli neúspešné.  Na základe aktuálnej právnej úpravy je možné predať majetok verejnej vysokej školy za cenu nie nižšiu ako je cena určená znaleckým posudkom. Stav kaštieľa je kritický, po zastavenej obnove sú objekty voľne prístupné. Orgán na ochranu pamiatkového fondu – KPÚ Nitra opakovane vykonal na NKP pamiatkový dohľad, kde boli prijaté opatrenia najmä vo vzťahu k ochrane kaštieľa, nevyhnutnej údržbe parku a príprave realizácie obnovy.  Rozhodnutie o zámere obnovy z mája 2005 obstaral vlastník ako plnenie opatrenia z pamiatkového dohľadu a ako jeden z podkladov pre rokovanie s budúcimi investormi. Vzhľadom na pokračujúcu deštrukciu horizontálnych a vertikálnych konštrukcií pri chýbajúcom zastrešení časti kaštieľa sme KPÚ Nitra vyzvali na začatie správneho konania voči vlastníkovi s určením opatrení na nevyhnutné zabezpečenie základnej ochrany NKP.

Konštrukcie veterných studní v Loku a Mužli. Nachádzali sa v areáloch štátnych majetkov a dlhodobo absentovala ich základná údržba. Konštrukciu v Loku získal reštitúciou vlastník, ktorý ju daroval pred cca 5 rokmi Poľnohospodárskemu múzeu v Nitre. NKP sa postupne obnovuje a pripravuje ako súčasť expozície na Agrokomplexe. Z hľadiska platnej právnej úpravy je potrebné objekt evidovať ako zbierkový predmet múzea. Konštrukcia studne v Mužli nie je evidovaná ako nehnuteľnosť v KN, štátny podnik v likvidácii – v konkurze nemá žiadne finančné prostriedky na zabezpečenie ochrany NKP Likvidátor podal podnet na vypracovanie návrhu na zrušenie vyhlásenia veci za NKP.

Osobitne upozorňujeme na objekty NKP, ktoré sú v zriaďovateľskej pôsobnosti ministerstva kultúry a ich základná ochrana nie je dlhodobo zabezpečená:  

Objekty tvoriace súčasť NKP Solivar. Dielňa a úzkorozchodná železnica, , v správe STM Košice sú prakticky zaniknuté. Objekt dielní solivaru bol rozobraný pred rokom 2000 neznámymi páchateľmi. V teréne sú viditeľné len základy. Železnica bola rozkradnutá v období rokov 2004-2005, páchatelia sú známi a stíhaní za trestný čin krádeže. STM vypracovalo projekt na obnovu železnice a uchádza sa o podporu z projektu „World Monuments Fund“ – zatiaľ neúspešne. Vzhľadom na to, že pôvodné hmotné súčasti NKP prakticky zanikli, navrhujeme PÚ SR prehodnotiť ďalšiu pamiatkovú ochranu objektov, prípadne určenie predmetu ochrany na existujúce súčasti NKP – základy.

Románsky palác Spišského hradu. Napriek už investovaným prostriedkom do jeho záchrany je v zlom stavebno-technickom stave. Čiastočne bola v rokoch 2000-2001 zabezpečená len severozápadná stena a časť západnej steny poškodenej po údere blesku. Konštrukčné prvky sú staticky narušené, murivo zvetráva a vypadáva, krížovým klenbám nad prvým podlažím hrozí zrútenie, cez klenby neustále preteká voda, ktorá rozrušuje murivá. Po upozornení pracovníkmi orgánu ochrany pamiatkového fondu bol spracovaný v septembri 2004 statický posudok, ktorý označil stav konštrukcií ako havarijný. Dočasné riešenie výdrevami je na hranici životnosti a podľa tempa narastania porúch navrhol statik neodkladne pristúpiť k definitívnemu riešeniu – zastrešeniu románskeho paláca.  V prvom štvrťroku 2005 boli opakovane realizované len najnutnejšie provizórne opatrenia v objeme 200 000 Sk. Snaha správcu o zabezpečenie finančných prostriedkov na obnovu paláca bola zatiaľ neúspešná zo zdrojov MK SR aj mimorozpočtových prostriedkov.

Kaštieľ v Devíne. Kaštieľ na Lomnickej ul. bol po cca 15 ročnom chátraní v správe Úľuvu, MK SR a SKZ MK SR, s výraznou stratou pamiatkových hodnôt, v druhom polroku 2005 odpredaný spoločnosti Vercajch centrum spol. s r.o. Zvolen. V posledných rokoch bol majetok označený ako prebytočný a  boli opakovane realizované ponukové konania na jeho odpredaj.

Úloha: Výkon dozornej činnosti v pamiatkových územiach

so zameraním na starostlivosť vlastníkov o národné kultúrne pamiatky, plnenie povinností obce pri základnej ochrane pamiatkového územia, aktuálnosť a komplexnosť metodických materiálov pre rozhodovanie v pamiatkových územiach a  výkon štátnej správy orgánmi ochrany pamiatkového fondu.

Pre výkon pamiatkového dohľadu boli v uplynulom období plánované pamiatkové zóny vo Vyšnom Medzeve, v (Nižnom) Medzeve a  v Hodruši – Hámroch. Kontrolu pamiatkovej zóny v Hodruši – Hámroch sme nevykonali z dôvodu, že  súčasne s plánovaným výkonom dohľadu Krajský pamiatkový úrad  Banská Bystrica - zamestnanci pracoviska v Banskej Štiavnici vykonávali práce na aktualizácii Zásad ochrany pamiatkového územia v Hodruši – Hámroch a dohľad by bol duplicitný. Dokončili sme úlohu z predchádzajúceho obdobia – pamiatkový dohľad v mestskej pamiatkovej rezervácii v Košiciach. Pamiatkový dohľad bol zameraný najmä na základnú ochranu národných kultúrnych pamiatok (ďalej len „NKP“) ich vlastníkmi a ochranu pamiatkových území samosprávnymi orgánmi.

Pamiatková zóna Medzev – časť Vyšný Medzev. PZ bola vyhlásená v roku 1993, ochranné pásmo PZ nebolo vyhlásené v súlade s vtedy platným zákonom o štátnej pamiatkovej starostlivosti v dôsledku čoho nenadobudlo platnosť. Na usmerňovanie a vykonávanie základnej ochrany PZ slúži predovšetkým návrh na jej vyhlásenie z r. 1992, ktorý spracoval Slovenský ústav pamiatkovej starostlivosti, zásady ochrany pamiatkového územia spracované nie sú.

Pri obhliadke sme zistili vážne narušený stav NKP sýpky  č. 184 (č. ÚZPF – 4658), ktorá vykazuje statické poruchy na obidvoch bočných fasádach, pokles základového muriva a nebezpečenstvo deštrukcie uličnej fasády. Objekt sýpky je provizórne a čiastočne zabezpečený vnútornými tiahlami. KPÚ Košice v rozhodnutí o zámere obnovy z r. 2004 práce na objekte podmienil spracovaním statického posudku, zamerania a projektu zabezpečenia. Práce neboli vykonané, v záujme zlepšenia stavu NKP  bolo prijaté opatrenie - KPÚ Košice bude spolupracovať s vlastníkom pri vypracovaní žiadosti o podporu z programu OSSD.

Kostol sv. Márie Magdalény (č. ÚZPF 10007) je  postupne v úzkej súčinnosti s obcou obnovovaný. Narušená statika bola riešená spriahnutím protiľahlých konštrukcií systémom oceľových  tiahiel. Na streche bola prednedávnom vymenená krytina za medený plech, napriek tomu vykazuje lokálne poruchy a nevhodne riešené odvedenie zrážkových vôd. Hlavný oltár bol po rozobratí  vyvezený do Čiech za účelom reštaurovania – z dôvodu neuhradenia reštaurátorských prác nie je oltár vrátený na pôvodné miesto. Opravu vyžadujú všetky fasády, ktorých omietky sú v kritickom stave.

Objekty, ktoré nie sú individuálne chránenými NKP, ale dotvárajú prostredie PZ,  sú upravované bez konzultácie s príslušným orgánom ochrany pamiatkového fondu. Opatrenia boli prijaté vo vzťahu k domu č.122 – bývalý hostinec, ktorý je potrebné preveriť z hľadiska prípadného návrhu na vyhlásenie za NKP, domu č.64 – penzión Sokol,  ktorý bol nevhodne upravený obkladmi a terénnymi úpravami a ruiny domu č. 84 poškodeného požiarom. Z hľadiska ochrany prostredia pamiatkovej zóny je problematická neregulovaná úprava brehov potoka a nevhodné nepriehľadné plechové oplotenia, ktoré poškodzujú vzhľad chráneného územia. Krajský pamiatkový úrad Košice pri pripravovanej zmene územného plánu určí po dohode so stavebným úradom regulatívy pre prostredie PZ.

Pamiatková zóna  Medzev – časť Nižný Medzev. PZ  bola vyhlásená v roku 1995 Na usmerňovanie a vykonávanie základnej ochrany PZ nie sú vypracované zásady ochrany pamiatkového územia, PZ nemá vyhlásené ochranné pásmo.

Zabezpečenie základnej ochrany národných kultúrnych pamiatok, ktorý sme zistili obhliadkou, je prevažne uspokojivé, neodkladný reštaurátorský zásah vyžaduje len Mariánsky stĺp (č. ÚZPF – 1250). Kamenné skulptúry i časť pôvodnej architektúry súsošia (hlavica stĺpu) vykazujú poškodenia povrchu (zvetrávanie), ktoré ohrozujú hmotnú podstatu NKP,  devalvujú  jej výtvarné kvality a estetické pôsobenie. V záujme zastavenia postupujúcej deštrukcie hmotnej podstaty pamiatky vyzve KPÚ Košice vlastníka (Mesto Medzev), aby zabezpečil sanovanie kamennej hmoty súsošia pred ďalšou devastáciou a komplexné  reštaurovanie podľa schváleného návrhu na reštaurovanie. Vzhľadom na to, že vyhlásenie pamiatkovej ochrany je viazané iba na skulptúru P. Márie vo vrchole súsošia, je potrebné pripraviť zmenu vyhlásenia, ktorá zahrnie aj zvyšné originálne súčasti súsošia.

Kostol Narodenia P. Márie (č. ÚZPF 426), bol postupne obnovovaný. V okenných otvoroch boli osadené nové okenné výplne, ktoré v členení, profilácii i povrchovej úprave nekorešpondujú s barokovým architektonickým výrazom kostola. Fasády kostola vykazujú zavlhnutia v soklovej časti, KPÚ Košice vyzve vlastníka  na posúdenie príčin zavĺhania fasádnych murív kostola a prípravu projektu ich odstránenia.

Meštiansky dom – Sad padlých hrdinov 22 (č. ÚZPF 10078) vykazuje poškodzovanie omietok priečelia z  dažďových zvodov. Na odstránenie nedostatkov v zabezpečení základnej ochrany NKP vyzve KPÚ vlastníka na opravu.

Na budove tzv. Obecného domu (č. ÚZPF  10069)  v súčasnosti prebieha rekonštrukcia strechy, výmena plechovej krytiny (z grantu nadácie SPP). Mesto plánuje budovu postupne obnoviť a adaptovať na polyfunkčné využitie (ubytovacie služby, gastronómia, kult. spoločenské podujatia).

V Sade padlých hrdinov, ktorý predstavuje jeden z najexponovanejších centrálnych  priestorov PZ, bol v rozpore so zákonom bez náhrady v r. 2004 zlikvidovaný historický parčík. Výrub stromov bol zistený pri výkone štátneho pamiatkového dohľadu pracovníkmi KPÚ Košice. Priestranstvo je dodnes vzhľadom na prebiehajúce vyšetrovanie trestného oznámenia neupravené. V súčinnosti so samosprávou je potrebné odborne doriešiť nevyhnutnú budúcu úpravu priestoru Sadu padlých hrdinov, poškodeného neoprávnenou likvidáciou mestského parku, ako aj jednotnú a regulovanú úpravu brehov mestského potoka na ul. Grunty.

Na nápravu zistených skutočností, ktoré poškodzujú chránené pamiatkové hodnoty územia PZ  alebo hodnoty jednotlivých NKP boli uložené opatrenia, o plnení ktorých bude KPÚ Košice priebežne informovať pamiatkovú inšpekciu.

Mestská pamiatková rezervácia v Košiciach. Obhliadkou územia MPR v Košiciach a kontrolou výkonu štátnej správy boli zistené napríklad nevhodné a nepovolené úpravy parteru na Bačíkovej 10 – priestupok je premlčaný, nepovolená perforácia štítového múru a osadenie reklamných zariadení na Hradbovej 17 – uložené opatrenie pre KPÚ.  Schátranie fasád a nedostatočnú údržbu NKP na Moyzesovej 16 (ÚZPF 3473),  Alžbetinej 51 (ÚZPF 3594), Drevenom trhu 1 (ÚZPF 3371) sme vyhodnotili ako nedostatočné zabezpečenie základnej ochrany NKP a KPÚ sme uložili opatrenia.

Pri obhliadke boli zistené aj nedokončené úpravy, prevažne povolené pred rokom 2002, ktoré sú z hľadiska zásad ochrany pamiatkového územia nevhodné. Začaté prestavby, nadstavby a prístavby sú zjavne dlhšiu dobu prerušené, pričom dochádza k zhoršovaniu stavebno - technického stavu objektov. Takáto situácia bola zistená  na Hrnčiarskej 16 (ÚZPF 4621), Kováčskej 19 (ÚZPF 4621),  Pri Miklušovej väznici 3 (UZPF 3507), Kováčskej 25, Hradbovej 14 (ÚZPF 3378). KPÚ zistí aktuálne majetkové vzťahy nehnuteľností a bude konať v súčinnosti so stavebným úradom v prospech ochrany objektov a korekcie nevhodných odsúhlasených úprav po dohode s vlastníkmi objektov.

Na území pamiatkovej rezervácie Košice boli obhliadkou zistené odsúhlasené (pred rokom 2002) a realizované úpravy pri zobytňovaní podkrovných priestorov, ktoré nezodpovedajú kvalite historického prostredia. Chyby KPÚ vyhodnotil a zohľadnil v nových zásadách ochrany pamiatkového územia, čo umožní skvalitnenie ďalšieho usmerňovania obdobných úprav.

Zásady ochrany pamiatkového územia MPR Košice boli prijaté v októbri 2005 Mestským zastupiteľstvom Košice ako materiál, ktorým je stavebný úrad viazaný pri rozhodovaní v územnom a stavebnom konaní na území MPR. Prínosom bude  koordinovaný postup zložiek, ktoré vykonávajú štátnu správu na území MPR.

Úloha: Vyhodnotenie efektivity doteraz vykonaných opatrení na ochranu hnuteľných NKP

vo vlastníctve cirkví pred odcudzením zameraná na montáž signalizačných zariadení v sakrálnych objektoch v rokoch  1992-1997. Výstupom úlohy je návrh systémového opatrenia MK SR na pomoc vlastníkom pri zabezpečení ochrany hnuteľných NKP.

Plánovaná previerka stavu ochrany NKP pred odcudzením, nelegálnou zmenou vlastníctva a nepovoleným vývozom vyplynula z viacerých podnetov pracovníkov orgánov ochrany pamiatkového fondu, ako aj z čiastkových zistení pamiatkovej inšpekcie z výkonu ústredného pamiatkového dohľadu. Úloha nadväzuje na analýzu, ktorej výsledky sme prezentovali v prvom polroku 2005 operatívnej porade ministra. PI MK SR sa okrem dvojstranných prerokovaní jednotlivých problémových otázok so zástupcami Prezídia PZ SR, Interpolu, Colného riaditeľstva, PÚ SR a CO MK SR, zúčastnila odborného seminára organizovaného Prezídiom PZ SR na tému „Ochrana v oblasti kultúrneho dedičstva“ (október 2005) a pracovného seminára riadiacich a výkonných ekonomických pracovníkov ústredí registrovaných cirkví a náboženských spoločnosti (november 2005). Na oboch podujatiach sme prezentovali výsledky našich doterajších zistení v danej oblasti i návrhy na potrebné nápravné opatrenia. Zo strany zástupcov uvedených orgánov a organizácií bol jednoznačne deklarovaný záujem o obnovenie úzkej a priebežnej spolupráce v záujme nápravy dnešného kritického stavu.  

            V období  november - december 2005 PI MK SR uskutočnila v jednotlivých cirkvách celoplošný prieskum funkčnosti a účinnosti signalizačných zariadení inštalovaných s finančným príspevkom z prostriedkov MK SR s nasledovnými tromi otázkami: 

1.  či je inštalované signalizačné zariadenie funkčné (ak nefunkčné prečo),

2.  či v období po namontovaní signalizačného zabezpečenia došlo k násilnému vniknutiu do objektov s následkom odcudzenia historických  predmetov,

3.  či správcovia objektov považujú za potrebné v akcii inštalovania zabezpečovacej techniky, príp. jej modernizácie pokračovať.           

Z odpovedí jednoznačne vyplynulo, že:

·   väčšina inštalovaných zariadení je dodnes funkčná, ale vyžaduje modernizáciu (poškodených, nefunkčných je najviac na východnom Slovensku s podozrením, že tieto neboli od začiatku kvalitné),

·   k násilnému vniknutiu do zabezpečených objektov s následkom krádeže došlo vyslovene ojedinele, resp. tam, kde bolo zariadenie nefunkčné,

·   všetci, ktorí na náš prieskum odpovedali, sú jednoznačne za to, aby sa v akcii vybavenia objektov primeranou zabezpečovacou technikou pokračovalo.

Na základe analýzy a zistení z prieskumu funkčnosti a efektívnosti zabezpečovacích zariadení operatívnej porade ministra navrhujeme:

1. Aby MK SR  zabezpečilo gestorskú a koordinačnú úlohu a vytvorilo podmienky pre formovanie integrovaného systému ochrany hnuteľných kultúrnych pamiatok medzi orgánmi Prezídia PZ SR (s jeho Úradom justičnej a kriminálnej polície a Úradom medzinárodnej policajnej spolupráce), Colného riaditeľstva SR, orgánmi ochrany pamiatkového fondu (Pamiatkový úrad SR, krajské pamiatkové úrady) a Ministerstvom kultúry SR.

2. Ako prvý krok - obnoviť činnosť koordinačnej komisie (podľa bodu 1) zriadenej ministrom kultúry. Náplňou činnosti koordinačnej komisie bude predovšetkým:

  • Podpora  technického zabezpečenia objektov pred vlámaním a krádežou v spojení s jeho finančnou podporou prostredníctvom grantového systému MK SR.
  • Zabezpečenie vzájomnej informovanosti jednotlivých zložiek v systéme ochrany hnuteľných kultúrnych pamiatok a ich  dohľadávania v prípade odcudzenia.
  • Zavedenie systému pravidelného školenia pracovníkov zodpovedných orgánov štátnej správy na národnej i medzinárodnej úrovni, ktorí sa budú špecializovať pre oblasť  ochrany hnuteľných NKP pred odcudzením, poškodením a nelegálnym vývozom.
  • Príprava realizácie jednotného, skrytého a nezničiteľného označovania všetkých hnuteľných NKP, ktoré umožní účinnejšiu kontrolu,  pátranie po stratených a odcudzených predmetoch, ich zachytávanie na hraniciach a v zahraničí a najmä ich spoľahlivú identifikáciu.

Prehľad funkčnosti a účinnosti signalizačných zariadení  podľa jednotlivých cirkví  

 

Cirkev

 

 

Funkčné  zariadenia

 

Nefunkčné

zariadenia*)

Počet vlámaní

do zabezpečených objektov

Bez odcudzenia

S odcudzením

Rímskokatolícka cirkev

407

44

2

9

Evanjelická cirkev a. v.

28

1

5

1

Gréckokatolícka cirkev

22

50

4

2

Pravoslávna cirkev

2

1

1

 

*) Najčastejšími dôvodmi nefunkčnosti a nedostatkov inštalovaných signalizačných zariadení uvádzanými jednotlivými správcami sú:  

1)     zastaranosť zariadení spojená s nedostatkom náhradných dielov,

2)     nízka kvalita a s tým spojená častá poruchovosť,

3)     vypadávanie zdrojov,

4)     zásahy bleskom,

5)     časté samovoľné spúšťanie alarmov (vietor, pohyb zveri, slnečné ožiarenie snímača).

V rámci prieskumu stavu a účinnosti signalizačných zariadení sa všetci oslovení správcovia zabezpečených objektov vyslovili jednoznačne za pokračovanie v spolupráci štátnej správy a jednotlivých cirkví pri ich účinnom zabezpečovaní, ako aj pri zabezpečovaní ďalších objektov, do ktorých  neboli žiadne zariadenia inštalované.  Z prieskumu tiež vyplynulo, že mnohé zariadenia sú v súčasnosti opotrebované, zastarané (už v čase inštalovania nepatrili ku kvalitným technickým výrobkom vyskytujúcim sa na trhu), treba ich často s nemalými nákladmi opravovať (niekedy pre nedostatok náhradných dielov sú neopraviteľné).   

Mimoriadna úloha:   Dodržanie zákonnosti pri rozhodovaní orgánov na ochranu pamiatkového fondu pri zabezpečení archeologického náleziska v Hurbanove pri stavebnej činnosti.

Tematickú previerku dodržania zákonnosti pri rozhodovaní orgánov na ochrany pamiatkového fondu pri zabezpečení ochrany archeologického náleziska pri stavbe „Agroareál Zelený Háj – porážka HD a ošípaných Hurbanovo sme vykonali z podnetu SKD. Stavebník si uplatňuje voči ministerstvu náhradu škody v mimosúdnom konaní za zmarenú stavbu, čo bolo spôsobené podľa nároku stavebníka nesprávnym rozhodnutím orgánov na ochranu pamiatkového fodnu. Výsledkom tematickej previerky je, že KPÚ Nitra po zistení, že na ploche stavby sa nachádzajú archeologické nálezy, vydal rozhodnutie o archeologickom výskume podľa § 36 ods.1 zákona č. 49/2002 Z. z. , ktoré odvolací orgán zrušil a nariadil opakované konanie. Následne bolo vydané na vykonanie archeologického výskumu rozhodnutie príslušného stavebného úradu na základe podkladov KPÚ Nitra. Obdobie rozhodujúce pre posúdenie nároku na náhradu škody je preto potrebné zúžiť na čas medzi 26.9.2003 a 10.2.2004, kedy nemal investor rozhodnutie vydané v súlade so zákonom. Vydaním sporného rozhodnutia KPÚ Nitra sa však zabránilo zničeniu archeologického náleziska stavebnou činnosťou. Vec vybavuje SKD v spolupráci s právnym odborom.  

Mimoriadna úloha:    Kontrola nepovoleného archeologického výskumu v Banskej Štiavnici – bývalý dominikánsky kláštor.

Nepovolený archeologický výskum na mieste bývalého dominikánskeho kláštora v Banskej Štiavnici a nedostatočné zabezpečenie odkrytých nálezov po výskume v roku 2004 sme preverovali na podnet Archeologickej rady MK SR. Výkopové práce mimo povoleného výskumu vykonala neoprávnená osoba, zodpovedným za nepovolené výkopy je stavebník hotela Delta Company spol. s r.o. Bratislava a Rímskokatolícky farský úrad Banská Štiavnica. KPÚ Banská Bystrica vykonal na mieste štátny pamiatkový dohľad neodkladne po vykonaní nepovolených prác – v jednom prípade išlo o odstraňovanie havárie vodovodnej prípojky, v druhom o odhalenie päty múru, podľa vyjadrenia stavebníka, z dôvodu zistenia únosnosti murív.  Napriek konštatovaniu, že subjekty porušili zákon o ochrane pamiatkového fondu,  KPÚ nezačal priestupkové konanie, v ktorom by posúdil okolnosti, za ktorých došlo k porušeniu zákona, závažnosť protiprávneho konania a škodu, ktorá vznikla. Na základe vykonanej kontroly bol KPÚ Banská Bystrica vyzvaný na začatie priestupkového konania.              

Bratislava   10. januára 2006
Vypracovala:  Ing. Iveta Kodoňová
riaditeľka pamiatkovej inšpekcie

Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky. Všetky práva vyhradené.
Technická podpora | Správca obsahu | Vyhlásenie o prístupnosti
© 2006-2011