Úvod > Kultúrne dedičstvo > Pamiatková inšpekcia > Informácie o činnosti PI
2. Úloha: Výkon dozornej činnosti v pamiatkových územiach so zameraním na starostlivosť vlastníkov o národné kultúrne pamiatky, plnenie povinností obce pri základnej ochrane pamiatkového územia, aktuálnosť a komplexnosť metodických materiálov pre rozhodovanie v pamiatkových územiach a výkon štátnej správy podľa § 11 ods. 2 písm. a), g) a h) zákona. Výkon dohľadu bol vykonaný v pamiatkových zónach v Bátovciach, Toryskách a Lipovciach – Lačnove. 3. Úloha: Kontrola plnenia opatrení uložených pri výkone pamiatkového dohľadu v období január 2004 – december 2005 podľa § 5 ods. 1 písm. d) zákona v krajských pamiatkových úradoch v Banskej Bystrici, v Trnave, v Prešove, v Košiciach, v Žiline, v Nitre a v Bratislave a v Pamiatkovom úrade SR.
5. Úloha: Preskúmanie postupu Pamiatkového úradu SR pri príprave návrhu na zmenu hraníc pamiatkovej zóny Bratislava – CMO.
6. - 7. Mimoriadne úlohy:-Osobitný dohľad nad spôsobom nakladania s hnuteľnými archeologickými nálezmi, ich ochranou počas výskumu a dokumentáciu o archeologickom výskume. Dohľad bol vykonaný v právnických osobách oprávnených vykonávať archeologický výskum .
- Dohľad nad vykonaním vybraných archeologických výskumov , ktoré v roku 2005 viedol Mgr. Jozef Urminský – osoba s osobitnou odbornou spôsobilosťou na vykonávanie archeologického výskumu podľa § 35 zákona.Rozbor úloh dozornej činnosti
1. Dohľad nad výkonom štátnej správy na úseku archeológie na Krajských pamiatkových úradoch v Žiline a v Košiciach.Pre dohľad podľa § 5 ods. 1 písm. a) zákona sme v každom z krajských pamiatkových úradov náhodne vybrali spisy z rokov 2005 - 2006, ktoré obsahovali v rozhodnutiach a záväzných stanoviskách aj podmienku vykonania archeologického výskumu. Dohľad sme zamerali na ochranu archeologického dedičstva v rozhodnutiach, sledovanie podmienok o archeologickom výskume, ochranu nálezov, dokumentáciu o archeologickom výskume a súlad postupu KPÚ Žilina so zákonom a Metodickou pomocnou inštrukciou k výkonu špecializovanej štátnej správy na ochranu archeologických nálezov a nálezísk vydanou PÚ SR.
V agende KPÚ Žilina sme preskúmali:
- Novú stavbu polyfunkčného domu v MPR Žilina, Makovického 5
- Novú stavbu v MPR Žilina, Makovického 49
- Novú stavbu v MPR Žilina, ul. Geromettu
- Novú stavbu v MPR Žilina v priestore hradobnej priekopy (objekt RANDA)
- Obnovu NKP - kaštieľa v Liptovskom Jáne (ÚZPF 10554/0)
- Rekonštrukciu dvorového krídla meštianskeho domu a novú zástavbu dvora v MPR Prešov, Hlavná 75 – Floriánova 2
- Výstavbu hospodárskeho objektu v MPR Prešov, Konštantínova 17
- Reanimáciu MPR Bardejov – 2. etapa, el. vedenia
- MPR Bardejov – rekonštrukcia vodovodu a kanalizácie – 2.etapa
- prípravu projektov obnovy mestského opevnenia v Bardejove
Konštatovali sme, že výkon štátnej správy je zabezpečený v súlade so zákonom, a vo vzťahu ku krajským pamiatkovým úradom nebolo potrebné prijímať opatrenia. Nedostatky sme zaznamenali najmä v plnení podmienok rozhodnutí tým, že realizátori archeologického výskumu nenahlasujú v určených lehotách začatie prác, čím môže byť zmarený výkon štátneho dohľadu.
Nedostatkom je nenaplnenie zákona – neprístupnosť Centrálnej evidencie archeologických nálezísk Slovenskej republiky (ďalej len „CEANS“), ktorú podľa § 41 ods. 1 zákona vedie AÚ SAV, pre operatívne použitie pri rozhodovaní správneho orgánu. Evidencia výskumov odstúpená KPÚ nie je dostatočnou náhradou CEANS.
Pre odstránenie nedostatkov bude pamiatková inšpekcia iniciovať zmeny v pripravovanej novele zákona.
2. Výkon dozornej činnosti v pamiatkových územiachPamiatkový dohľad sme vykonali v pamiatkových zónach v Bátovciach, Toryskách a Lipovciach – Lačnove. Dohľad bol zameraný na starostlivosť vlastníkov o národné kultúrne pamiatky, plnenie povinností obce pri základnej ochrane pamiatkového územia, aktuálnosť a komplexnosť metodických materiálov pre rozhodovanie v pamiatkových územiach a výkon štátnej správy orgánmi ochrany pamiatkového fondu podľa § 11 ods. 2 písm. a), g) a h) zákona. Zámery obce a zabezpečenie ochrany pamiatkového územia a archeologických nálezísk v územno-plánovacej dokumentácii sme konzultovali so starostami.
Pamiatková zóna v BátovciachVyhlásenie pamiatkovej zóny je účinné od marca 1998, od novembra 1999 je v platnosti aj vyhlásenie jej ochranného pásma. Napriek tomu, že v súčasnosti platná ÚPD je z roku 1995, obsahuje aktuálne vymedzenie pamiatkovej zóny a jej ochranného pásma. V súčasnosti sme boli informovaní o spracovávaní aktualizácie ÚPD a súčasne zadaní urbanistickej štúdie na revitalizáciu verejných priestranstiev obce. Pre usmerňovanie stavebnej činnosti a vykonávanie základnej ochrany pamiatkového územia slúži KPÚ Nitra návrh na vyhlásenie pamiatkovej zóny, ktorý je dostatočne konkrétny a podrobný.
Objekty NKP v pamiatkovom území vyžadujú pr
Ľudový dom č.288 na Žemberovskej ul. (ÚZPF 2507) je t. č. neobývaný, vykazuje statické poruchy fasád. Strecha objektu bola obnovená s príspevkom MK SR.
Budova tzv. mestského domu – radnice (ÚZPF 11487) je obnovovaná po častiach, prebieha výmena výplní otvorov – vlastník bol upozornený na operatívnu spoluprácu s KPÚ Nitra aj pri prácach malého rozsahu.Kamenný cestný most (ÚZPF 2340) je v stabilizovanom stave. Baroková kamenná plastika sv. Jána Nepomuckého, ktorá pravdepodobne tvorila súčasť mostu nie je individuálne chránenou NKP, preto sme odporučili jej posúdenie.
Obhliadkou sme zistili aj nevhodné a neusmernené úpravy nehnuteľností realizované v rozpore so zásadami formulovanými v návrhu na vyhlásenie PZ , najmä výmenu výplní otvorov, úprav fasád, zanedbaného až havarijného stavu objektov. Pri výkone dohľadu bolo KPÚ Nitra uložené postupovať pri náprave stavu koordinovane s obcou.Pri preskúmaní konania KPÚ Nitra k príprave revitalizácie námestia sme zistili, že z vydaných 2 rozhodnutí a 1 záväzného stanoviska nie je jednoznačné, ktoré podmienky sa viažu k zámeru vlastníka a ktoré (najmä výskumy) budú slúžiť pre prípravu zásad ochrany PZ a revitalizáciu celého sídla. Podmienky budú na základe vykonaného dohľadu predmetom osobitného rokovania a upresnenia.
Pamiatková zóna v ToryskáchPamiatková zóna Torysky je chráneným pamiatkovým územím od septembra 1994, ochranné pásmo nebolo vymedzené právoplatným správnym aktom – je neúčinné. Zásady ochrany pamiatkového územia z roku 1995 sú dostatočným podkladom pre vykonávanie štátnej správy v území. Obec má schválenú ÚPD z roku 2004, v ktorej je zapracovaná ochrana pamiatkového územia. Novú výstavbu, ktorá čiastočne zasahuje aj do územia PZ ako aj úpravu centrálnych priestorov PZ obec pripravuje a konzultuje s KPÚ Prešov – pracovisko v Levoči.
Pred vyhlásením za pamiatkovú zónu bola evidovaná v obci len 1 NKP, po r 1994 bolo vyhlásených 19 NKP pozostávajúcich z 28 pamiatkových objektov – prDve z vyhlásených NKP boli odstránené bez povolenia KPÚ Prešov. Správny orgán podal na vlastníka NKP – ľudového domu (ÚZPF 11051) trestné oznámenie , príslušná okresná prokuratúra však skutok vyhodnotila ako neúmyselný a stíhanie vo veci zastavila. Zrušenie ochrany ľudového domu (ÚZPF 11112) v roku 2005 pre zlý stavebno-technický stav odporučil aj KPÚ Prešov. Vlastník však stavbu v októbri 2005 svojvoľne odstránil bez predchádzajúceho zrušenia jeho pamiatkovej ochrany s použitím povolenia bývalého okresného úradu z roku 1999. KPÚ Prešov voči vlastníkovi nekonal z dôvodu nemožnosti prinavrátenia zničených hodnôt NKP a po vyhodnotení aktuálnej situácie , keď o odstránení stavby rozhodol jeho právny predchodca.
Obhliadkou sme zistili, že v zástavbe chráneného územia sa pomerne často uplatňujú nepôvodné materiály, vyskytujú sa neusmernené a nevhodné úpravy výplní otvorov, na celom území sú vybudované nevhodné oplotenia nezodpovedajúce požiadavkám na prostredie s prPre zlepšenie existujúceho stavu boli prijaté opatrenia smerujúce k pravidelnému monitorovaniu stavu PZ a predchádzaniu jeho nepovoleným úpravám.
Pamiatková zóna v Lipovciach– LačnovePamiatková zóna vyhlásená v roku 1996, účinná od marca 1998, s ochranným pásmom vyhláseným PÚ SR vo februári 2004 je jedným z mála kompaktných a nenarušených lokalít horského vidieckeho života na Slovensku. Hranica intravilánu sa zhoduje s hranicami PZ, ochranné pásmo zabezpečí regulovaný rozvoj turisticky atraktívneho prostredia. V súčasnosti obec zadala spracovanie ÚPD, počas konzultácie sme vyzvali starostu na dôsledné zapracovanie podmienok ochrany PZ do dokumentu.
V PZ je vyhlásených 6 NKP, ktorých stav je uspokojivý. Hodnoty sídla spočívajú v ojedinelej urbanizovanej – kultúrnej krajine, samotná výstavba ľudových domov s hospodárskymi objektmi pr
3. Kontrola plnenia opatrení uložených pri výkone pamiatkového dohľadu v období január 2004 – december 2005
Kontrolu podľa § 5 ods. 1 písm. d) zákona sme vykonali vo vzťahu k opatreniam uloženým pri výkone dohľadu Krajským pamiatkovým úradom v Banskej Bystrici, v Trnave, v Prešove, v Košiciach, v Žiline, v Nitre a v Bratislave a Pamiatkovému úradu SR. Podrobné plnenie opatrení uvádzame v prílohe, ktorá je súčasťou materiálu. Z vykonanej kontroly opatrení konštatujeme:
- Najmenej sa plnia požiadavky na spracovanie zásad ochrany pamiatkových hodnôt jednotlivých PZ pre nedostatočné kapacity jednotlivých KPÚ.
- V rámci previerky zameranej na dezolátne NKP vo vlastníctve štátu sme zistili viaceré nedostatky a nesprávne údaje v evidencii ÚZPF (neaktuálne údaje, niekedy neaktualizované od čias vyhlásenia pamiatkovej ochrany).
- V rámci uložených opatrení v prípade chátrajúcich a nevyužitých NKP sa proces ich záchrany naštartuje najčastejšie tam, kde sú opatrenia prepojené s grantovou podporou MK SR. Bez sprievodnej podpory sú uložené opatrenia neúčinné.
- KPÚ a PÚ SR včas nereagujú ( z kapacitných dôvodov) na opatrenia viažuce sa ne preverenie pamiatkových hodnôt (vyhlasovanie alebo rušenie vyhlásenia NKP).
- Nesplneným opatreniam budú po prerokovaní s PÚ SR určené náhradné termíny plnenia.
4. Prieskum spolupráce vybraných stavebných úradov s orgánmi ochrany pamiatkového fondu
- spoluprácu s orgánmi ochrany pamiatkového fondu,
- súčinnosť KPÚ so stavebnými úradmi,
- územné a stavebné konania v pamiatkových územiach – uplatňovanie zásad ochrany pamiatkového územia, nepovolené stavby, zmeny stavieb pred dokončením so zásadným vplyvom na hmotovo-priestorové pomery pamiatkového územia, reklamné a technické zariadenia v pamiatkovom území,
- poznatky zo zjednodušenia a urýchlenia stavebného konania novelou stavebného zákona č.479/2005 Z. z. (najmä záväzné stanoviská),
- odvolania v územnom a stavebnom konaní smerujúce voči záväzným stanoviskám KPÚ,
- archeologický výskum realizovaný počas zemných prác,
- uplatnenie § 127 stavebného zákona o nálezoch počas stavby,
- kolaudačné konania.
Z vykonaných prieskumov konštatujeme, že sledovaný cieľ zjednodušiť a zrýchliť správne konania podľa stavebného zákona sa v prípade obnovy NKP a úpravy nehnuteľností v pamiatkových územiach a ochranných pásmach nenaplnil. Podľa názoru pamiatkovej inšpekcie sa v špecifických prípadoch vydávania záväzných stanovísk mimo režimu správneho konania (ak nie sú záväzné stanoviská použité pre územné alebo stavebné konania) rozhoduje o právach a právom chránených záujmoch žiadateľov bez možnosti uplatniť ochranu práva účastníka v odvolacom konaní.
5. Preskúmanie postupu Pamiatkového úradu SR pri príprave návrhu na zmenu hraníc pamiatkovej zóny Bratislave – CMO.
V rámci ústredného dohľadu podľa § 5 ods. 1 písm. a) zákona je preverovaný postup pri návrhu na zmenu hraníc pamiatkovej zóny Bratislava – CMO, ktorý je súčasťou úlohy Plánu hlavných úloh PÚ SR – Revízia pamiatkových území – pamiatkové zóny. Preto bola úloha pamiatkovej inšpekcie rozšírená na celý systém spracovania úlohy PÚ SR.
V prvej etape bol predmetom preverenia výsledok úlohy z rokov 2003, 2004 a 2005. Úlohy boli splnené, v dokumentácii PÚ SR sme skontrolovali návrhy na zmenu vyhlásenia pamiatkových zón, ktoré sú podľa § 20 ods. 3 zákona postupované ministerstvu na začatie správneho konania. Revízia pamiatkových území je zároveň plnením Uznesenia vlády SR č. 366 z 10. mája 2005 k analýze vplyvov legislatívy z oblasti kultúrnych pamiatok na rozvoj podnikateľského prostredia a cestovného ruchu, ktorým bolo ministrovi kultúry v bode B5 uložené: „realizovať revíziu stavu pamiatkových zón a rezervácií s cieľom následného vymedzenia reálnej územnej ochrany pre adekvátnu koncentráciu národných kultúrnych pamiatok a reflektovaný trend rozvoja danej lokality, jej premietnutia do zmien príslušných zásad ochrany pamiatok pre jednotlivé pamiatkové územia v súlade s harmonogramom spracovávania územno-plánovacej dokumentácie“.Po kontrole návrhov na zmenu vyhlásenia pamiatkových zón sme zistili, že k návrhom pr
Úlohu vyhodnocujeme ako rozpracovanú, lebo MK SR pozastavilo do rozhodnutia súdu o právoplatnosti zmeny vyhlásenia PZ Bratislava – CMO konania nadväzujúce na revíziu pamiatkových území – proces zmeny a zrušenia vyhlásenia pamiatkových území podľa § 20 zákona. Úlohu vyhodnotíme dodatočne.
6. Osobitný dohľad nad spôsobom nakladania s hnuteľnými archeologickými nálezmiNa základe záverov pracovného rokovania o ochrane hnuteľných archeologických nálezov získaných pri archeologických výskumoch a po dohode so SKD pamiatková inšpekcia vykonala osobitný dohľad vybraných archeologických výskumov v právnických osobách oprávnených podľa § 36 ods. 2 zákona vykonávať archeologický výskum. Dohľad bol zameraný na plnenie podmienok určených v rozhodnutiach orgánov ochrany pamiatkového fondu, ochranu hnuteľných archeologických nálezov, nakladanie s hnuteľnými nálezmi a dokumentáciu o archeologickom výskume v Pamiatkovom úrade SR (KPÚ v Nitre a KPÚ v Bratislave), na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave – na katedre archeológie a v Mestskom ústave ochrany pamiatok v Bratislave.
Zistili sme, že odovzdávanie hnuteľných nálezov z archeologických výskumov rieši každý subjekt osobitne. Uchovávanie nálezov, ktoré sa podľa § 40 ods. 6 zákona riadi podľa osobitných predpisov – zákona č. 115/1998 Z. z. v znení neskorších predpisov, nie je predmetom rozhodovania podľa pamiatkového zákona. Oprávnená organizácia postupuje pri nakladaní s nálezmi po dohode s konkrétnym subjektom, o uložení nálezov v múzeách nie je vedená nezávislá evidencia, Táto informácia nie je ani predmetom dokumentácie o archeologickom výskume. Nálezy, ktoré sú podľa § 40 ods. 5 zákona výlučne vlastníctvom SR, sú uschované pr
Na základe podnetu Archeologickej rady MK SR , ktorý smeroval k nereálne vysokému počtu archeologických výskumov ktoré viedol Mgr. J. Urminský, ich kvalite a zmluvnému zabezpečeniu, sme vykonali dohľad s cieľom zistiť, či boli výskumy vykonané v súlade so zákonom.
Zisťovali sme aj režim uzatvárania zmlúv s oprávnenými právnickými osobami na vykonávanie archeologického výskumu podľa § 36 ods. 2 zákona. Vzhľadom na to, že Mgr. Urminský v priebehu roka 2005 zmenil zamestnávateľa, čím preniesol svoju odbornú spôsobilosť zo Západoslovenského múzea v Trnave na Vlastivedné múzeum v Hlohovci, súlad so zákonom (keď je archeologický výskum oprávnená vykonávať len právnická osoba, ktorá zamestnáva fyzickú osobu s osobitnou odbornou spôsobilosťou, a je držiteľom oprávnenia MK SR) bol dosiahnutý uzatvorením sprostredkovateľských zmlúv medzi inštitúciami. Sporné obdobie od 1.6.2005 do 17.2.2006, v ktorom viedol Mgr. Urminský archeologické výskumy ako zamestnanec Vlastivedného múzea v Hlohovci, ktoré nebolo držiteľom oprávnenia MK SR, nemalo vplyv na kvalitu vykonaných výskumov.
Nezrovnalosti v oprávneniach na vykonávanie archeologického výskumu boli spôsobené objektívnymi dôvodmi na strane MK SR (prerušením činnosti AR MK SR, ktorá posudzuje žiadosti právnických osôb na udelenie oprávnenia) a subjektívnymi dôvodmi na strane MK SR (oneskoreným reagovaním na oznámenie Mgr. Urminského o zmene pracovného pomeru). Nedostatky vo vydaných oprávneniach na vykonávanie archeologického výskumu podľa § 36 ods. 2 zákona boli odstránené.
Po konzultácii členov AR MK SR s Mgr. Urminským o dokumentácii realizovaných archeologických výskumov, pamiatková inšpekcia v nasledujúcom období vykoná kontrolu odovzdanej dokumentácie a preverí jej súlad s Vyhláškou MK SR č.16/2003 Z. z.
- Zmluvy rezortu kultúry
- Záštita ministra kultúry SR a MK SR
- Informačný portál Duševné vlastníctvo
- Osobitný príspevok
- Dotácie
- Dotácie 2012
- Aktuálne výzvy
- Dokumenty
- Legislatíva
- Štatistika kultúry
- Formuláre
- Predkupné právo štátu
- Voľné miesta
- Prístup k informáciám
- Súťaže a podujatia
- Dovoz výstav – poskytovanie dotácií na náhradu škody – rok 2011
- Možnosti financovania kultúrnych projektov
- Adresáre