Kultúrne dedičstvo

Úvod > Kultúrne dedičstvo > Pamiatková inšpekcia > Informácie o činnosti PI

Informácia o plnení úloh ústredného štátneho dohľadu pamiatkovej inšpekcie za 2. polrok 2008

Plánované úlohy:

Úloha:  Previerka konania stavebníka pri príprave obnovy národnej kultúrnej pamiatky domu na Lodnej ul. 2 v Bratislave so zámerom zistiť zodpovednosť za deštrukciu objektu počas stavebných prác.
Plnenie: úloha splnená

Úloha:  Výkon dozornej činnosti v pamiatkových územiach so zameraním na starostlivosť vlastníkov o národné kultúrne pamiatky, plnenie povinností obce pri základnej ochrane pamiatkového územia, aktuálnosť a komplexnosť metodických materiálov na rozhodovanie v pamiatkových územiach a na výkon štátnej správy orgánmi ochrany pamiatkového fondu v pamiatkových zónach v Horných Plachtinciach a v Čelovciach. 
Plnenie: úloha splnená

Úloha:  Dohľad zameraný na splnenie opatrení prijatých krajskými pamiatkovými úradmi, Pamiatkovým úradom SR a ministerstvom kultúry v súvislosti so zisteniami z monitoringov lokalít svetového dedičstva za roky 2001-2007.
Plnenie:  úloha splnená

Úloha:  Dohľad nad zabezpečením základnej ochrany, využitia a prezentácie národných kultúrnych pamiatok tzv. industriálnej architektúry.
Plnenie:  úloha splnená

Úloha: Previerka základných dokumentov na ochranu pamiatkových území – zásad ochrany pamiatkových území, ich aktuálnosť a komplexnosť pre výkon štátnej správy.
Plnenie: úloha splnená

Úloha:  Kontrola plnenia opatrení uložených pamiatkovou inšpekciou v  roku 2007
Plnenie: úloha splnená

Mimoriadne úlohy:

  • Dohľad nad prípravou obnovy tzv. starej fary v Žiline v procese jej vyhlasovania za národnú kultúrnu pamiatku.
  • Dohľad nad konaním pri výstavbe novostavby v pamiatkovej rezervácii ľudovej architektúry v Ždiari – Bachledovej doline.
  • Dohľad nad prípravou výskumu a reštaurovania národných kultúrnych pamiatok Kostola sv. Margity Antiochijskej v Kopčanoch a Kostola sv. Michala v Kostoľanoch pod Tribečom.
  • Dohľad nad postupom krajského pamiatkového úradu pri konaní voči vlastníkom národnej kultúrnej pamiatky kaštieľa v Moravanoch nad Váhom.
  • Preverenie možností ochrany historického objektu tzv. panského domu v Polomke pri plánovanom rozširovaní cesty.
  • Dohľad nad konaním krajského pamiatkového úradu pri zabezpečení základnej ochrany národnej kultúrnej pamiatky kaštieľa v Továrnikoch.

Rozbor  činnosti pamiatkovej inšpekcie

Previerka konania stavebníka pri príprave obnovy národnej kultúrnej pamiatky domu na Lodnej ul. 2 v Bratislave 
 
 Pamiatková inšpekcia MK SR v rámci ústredného štátneho dohľadu preskúmala dokumentáciu Krajského pamiatkového úradu (ďalej len „KPÚ“) Bratislava o výkone štátnej správy od r. 2005 do súčasnosti a dokumentáciu obstaranú investorom v súvislosti s prípravou stavby na základe rozhodnutí správneho orgánu. Dohľadom sa zisťovalo, či investor postupuje v súlade s rozhodnutiami orgánu ochrany pamiatkového fondu pri príprave a realizácii obnovy NKP a okolnosti deštrukcie historických konštrukcií stavby počas jej obnovy. Vlastník NKP P.G.G. INVEST, s r.o., Bratislava, je vlastníkom objektu od roku 2004, nadobudol ho v havarijnom stave, vzniknutom v dôsledku dlhodobého nevyužívania. Na základe rozhodnutia  KPÚ Bratislava zabezpečil čiastkový pamiatkový výskum, ktorý identifikoval jeho pamiatkové hodnoty. Zámer obnovy a projektovú dokumentáciu schválil KPÚ Bratislava s povolením nadstavby objektu a vybudovaním podzemných podlaží. Po získaní stavebného povolenia investor prehodnotil stavebno-technický stav budovy a požiadal o zmenu stavby pre dokončením, pričom jeho zámerom bolo počas výstavby rozobrať tie časti originálnych murív, ktoré mali byť zachované a následne ich postaviť po vybudovaní podzemných priestorov. KPÚ Bratislava s postupom súhlasil s podmienkami zabezpečiť zameranie a reštaurátorský výskum fasád a prejazdu, sňatie plastických výzdob a zabezpečenie archeologického výskumu. Záväzným stanoviskom KPÚ Bratislava akceptoval havarijný stav objektu a súhlasom s navrhnutým riešením zabezpečil záchranu pôvodnej výzdoby a vybudovanie repliky historicky hodnotnej fasády objektu. Pred začatím stavby boli tieto práce realizované.
 Podľa oznámenia vlastníka došlo počas čistiacich prác a prehlbovania suterénu k samovoľnej deštrukcii obvodového muriva a k reťazovému zrúteniu stropov. Stavebný úrad odsúhlasil dodatočne práce vykonané investorom, načo KPÚ Bratislava súhlasil s novými podmienkami rekonštrukcie – vytvorením kópie pôvodných uličných fasád a priechodu objektu s použitím zachovaných a obnovených detailov výzdoby.
 Z priebehu stavby – čistiacich prác, prehlbovania suterénu a následného zrútenia konštrukcií je zrejmé nedostatočné zabezpečenie chránených historických konštrukcií objektu počas prípravných a stavebných prác tak, aby bola zabezpečená požiadavka KPÚ Bratislava na postupné rozoberanie fasády. Vzhľadom na to, že znovupostavená stavba bude kópiou, pamiatková inšpekcia navrhne PÚ SR preskúmanie opodstatnenosti vyhlásenia veci za národnú kultúrnu pamiatku (ďalej len „NKP“) z hľadiska zachovania jej pamiatkovej hodnoty.  
 
Výkon dozornej činnosti v pamiatkových územiach

 Ústredný štátny dohľad – prieskum stavu pamiatkového fondu a jeho ochrany v pamiatkových zónach Horné Plachtince a Čelovce sa vykonal obhliadkou územia, konzultáciou so starostami a kontrolou spisovej agendy k výkonu štátnej správy v pamiatkových územiach. Obidve pamiatkové zóny majú dobre vypracované zásady ochrany pamiatkového územia, ktoré v zmysle pamiatkového zákona slúžia na výkon základnej ochrany pamiatkového územia, čo má osobitný význam v obciach bez schválenej územnoplánovacej dokumentácie. Z dohľadu boli prijaté opatrenia na uloženie rozhodnutí o náprave v prípade zlých stavebno-technických stavov NKP, preverenia legálnosti nevhodných stavebných úprav nehnuteľností a spolupráce so stavebným úradom na zmiernení negatívneho dopadu nevhodných úprav na prostredie pamiatkových zón. Z dohľadu bola KPÚ Banská Bystrica uložená aj úloha vytipovať v oboch zónach objekty na vyhlásenie za NKP.

 Pamiatková zóna v Horných Plachtinciach bola vyhlásená v r. 1996, ochranné pásmo nie je vyhlásené. V januári 2006 bol spracovaný dokument Urbanisticko-historický výskum – návrh zásad ochrany, obnovy a prezentácie hodnôt územia (KPÚ BB/prac. Lučenec a B. Štiavnica). Materiál je spracovaný aj v elektronickej podobe, je podrobný a prehľadný, obsahuje inventarizačné listy ku všetkým objektom zástavby pamiatkovej zóny. Slúži zároveň ako podklad pre obec na usmerňovanie jednotlivých vlastníkov nehnuteľností v rámci prípravy ich úprav a uvažovaných zmien a zároveň aj pri všetkých ostatných činnostiach týkajúcich sa verejných priestorov obce a záujmov ochrany jej pamiatkových hodnôt. 
Obec v snahe ochrániť historické objekty, ktoré neboli vyhlásené za NKP, začala aj s vyhlasovaním miestnych pamätihodností (zatiaľ iba ľudový dom č. 26), vzhľadom na prerušenie možností dotácie ich obnovy z grantového systému ministerstva kultúry ďalšie objekty nezahrnula do zoznamu.

Pamiatková zóna v Čelovciach bola vyhlásená v r. 1997 bez ochranného pásma. V januári 2006 bol spracovaný urbanisticko-historický výskum s návrhom zásad ochrany, obnovy a prezentácie hodnôt územia (KPÚ BB/prac. Lučenec). Materiál je spracovaný kvalifikovane, podrobne a prehľadne, je vyhovujúcim podkladom pre  samosprávu na usmerňovanie zámerov jednotlivých vlastníkov nehnuteľností a všetkých činností týkajúcich sa chránených záujmov v území.
O osobitnom prístupe obce k ochrane miestneho kultúrneho dedičstva do r. 2006 svedčí aj vyhlásenie miestnych pamätihodností uznesením obecného zastupiteľstva. V pamiatkovej zóne  nie je vyhlásená žiadna NKP. Obec Čelovce sa 18. 10. 2007 na základe uznesenia obecného zastupiteľstva obrátila listom na KPÚ Banská Bystrica so žiadosťou o podklady k zrušeniu pamiatkovej zóny. Starostka obce o tejto iniciatíve informovala  pamiatkovú inšpekciu, pričom na podporu dôvodov formulovaných v žiadosti obce o zrušení pamiatkovej ochrany neuviedla dostačujúce dôvody (usmernenie výmeny schátralého dreveného oplotenia a individuálne názory jednotlivých vlastníkov domov na údržbu a drobné úpravy svojich nehnuteľností). Na zrušenie ochrany pamiatkového územia nie sú zákonné dôvody, regulovanie  jednotlivých úprav nehnuteľností a verejných priestorov z hľadiska pamiatkových záujmov nie je prekážkou kultivovaného rozvoja obce.

Dohľad nad zisteniami z monitoringov lokalít svetového dedičstva

 Dohľad sa vzhľadom na rozsiahlosť problematiky sústredil na preverenie systému sledovania stavu pamiatkových území v nadväznosti na povinnosti štátu voči Centru svetového dedičstva v Paríži, ktoré plní Pamiatkový úrad SR (ďalej len „PÚ SR“) a s tým súvisiace úlohy orgánov ochrany pamiatkového fondu.
 Monitoring lokalít zapísaných v Zozname svetového dedičstva sa vykonáva ako periodické zisťovanie aktuálneho stavu s účelom zabezpečiť zachovanie ich jedinečných pamiatkových hodnôt. Úloha vykonávať monitoring bola určená MK SR uznesením vlády SR 706/1999, jej plnenie sa pravidelne (polročne) vyhodnocuje, najbližší kontrolný termín je navrhnutý MK SR 31.12.2009. Úloha priamo vychádza zo záverov 29. všeobecnej konferencie UNESCO (1997), ktorá uložila členským krajinám predkladanie pravidelných správ o implementácii Dohovoru o svetovom dedičstve, o stave starostlivosti a  o zachovaní objektov svetového dedičstva. Predkladanie pravidelných správ je aktivitou založenou na spolupráci, ktorej cieľom je zhromažďovanie informácií o problémoch týkajúcich sa svetového dedičstva na regionálnej a národnej úrovni, ako aj na úrovni jednotlivých objektov. Vo vnútornom prostredí zmluvné strany získajú možnosť efektívnejšie chrániť svoje dedičstvo výnimočnej univerzálnej hodnoty a zachovať ho pre budúce generácie.
 Koordináciu úloh smerujúcich k zlepšeniu stavu lokalít a jednotlivých objektov plnila do r. 2005 Medzirezortná komisia na záchranu lokalít zapísaných v zozname svetového dedičstva, ktorá pracovala na MK SR. Komisia bola bez náhrady zrušená.
 
 Basics Texts World Heritage Convention je základným dokumentom pre ochranu lokalít, ako rozpracovanie povinností štátu a obcí vo vzťahu k lokalitám zapísaným v zozname svetového dedičstva. Je žiaduce, aby bol tento dokument dostupný verejnosti aj v štátnom jazyku. V súčasnosti je materiál dostupný na internete výlučne v anglickom a francúzskom jazyku. Odporúčame zabezpečiť jeho autorizovaný preklad a uverejnenie na internete pre potreby orgánov ochrany pamiatkového fondu, obcí, odbornej verejnosti ako aj laickej verejnosti. Dostupnosť materiálu v štátnom jazyku zabezpečí najmä osvetovú funkciu a lepšiu zainteresovanosť dotknutých subjektov.

 Hlavné ukazovatele monitoringu svetového dedičstva sú zostavené v súlade s aktuálnymi požiadavkami Centra svetového dedičstva v Paríži, pričom podmienky vypracovania záverečnej správy sa modifikujú každoročne, na čo nemá slovenská strana priamy vplyv. Tzv. periodická správa o stave starostlivosti a zachovaní lokality svetového dedičstva (v sekcii II., každých 6 rokov osobitne za každú lokalitu)  bola vypracovaná v r. 2005 pre lokality Vlkolínec, Spišský hrad a Banská Štiavnica.        V r. 2009 bude vypracovaná periodická správa pre Bardejov.  Obsah periodickej správy sa dotýka aj oblastí, ktoré nie sú v pôsobnosti orgánov na ochranu pamiatkového fondu, preto je potrebné zabezpečiť z úrovne MK SR systém spolupráce všetkých zainteresovaných (najmä obce, iné rezorty, Úrad geodézie a katastra) na jej vypracovaní, resp. zabezpečení podkladov pre jej vypracovanie.

 Priebežný monitoring lokalít, ako základný podklad pre vypracovanie materiálov, vykonáva PÚ SR v spolupráci s KPÚ Žilina, KPÚ Prešov a KPÚ Banská Bystrica v dvojročných cykloch. V jednom roku sa vykonáva zisťovanie stavu jednotlivých objektov NKP v pamiatkových územiach vypracovaním pasportizačných kariet pamiatkových objektov, v druhom roku sa monitoruje stav pamiatkového územia a jeho ochranného pásma. PÚ SR pravidelne (polročne) organizuje pracovné stretnutia spracovateľov monitoringu za účelom zjednocovania metodiky vypracovania monitoringu, vzájomného informovania a formulovania cieľov na ďalšie obdobie.  

Ciele monitoringu:

  • sledovanie aktuálneho stavu NKP a územia (autenticita a integrita),
  • vyhodnotenie zmien počas sledovania,
  • smerovanie a zhodnotenie pri ochrane SKD, vrátane návrhu konkrétnych opatrení.

Na základe údajov získaných obhliadkou pamiatkových objektov KPÚ prijímajú opatrenia na nápravu, vyhodnotenie plnenia opatrení zasielajú KPÚ polročne na PÚ SR v štruktúre informácií:

  • realizované práce,
  • vydané rozhodnutia a záväzné stanoviská (k zámeru obnovy, k projektovej dokumentácii),
  • realizované výskumy a zamerania,
  • upozornenia vlastníkom na povinnosti zo zákona,
  • záznamy zo štátneho dohľadu, ústne pojednávania, rozhodnutia o opatreniach, priestupkové konania.

 Z dokumentácie archivovanej na PÚ SR sme zistili, že KPÚ využívajú najmä formu odbornej pomoci vlastníkom NKP, komunikáciu s vlastníkmi objektov v zlom stavebno-technickom stave formou upozornení, výnimočne ukladaním opatrení a priestupkovým konaním.
 Za nevyhnutné na zlepšenie stavu ohrozených objektov považujeme cielenú podporu obnovy grantovým programom MK SR. Prepojenie grantového programu Obnovme si svoj dom s výsledkami monitoringu sú predpokladom cielenej a efektívnej podpory žiadateľov s výsledkom zlepšenia stavu lokality.

 PÚ SR v pravidelných správach z monitoringov, ktoré podáva MK SR navrhuje opatrenia a úlohy pre MK SR, o ich plnení nemá spätné informácie. Navrhnuté opatrenia majú charakter:

  • legislatívnych zmien,
  • medzirezortnej spolupráce,
  • formulovania finančnej politiky a smerovania finančnej podpory,
  • iniciovania konkrétnych vydavateľských aktivít,
  • všeobecných návrhov na zlepšenie informovanosti, osvety, vzdelávania a. p.

Napriek tomu, že mnohé z  opatrení navrhnutých PÚ SR boli MK SR akceptované  a sú splnené, navrhujeme zabezpečiť vhodnou formou informovanie navrhovateľa o ich akceptácii.

Dohľad nad zabezpečením základnej ochrany, využitia a prezentácie národných kultúrnych pamiatok tzv. industriálnej architektúry

Predmetom dohľadu boli NKP evidované v Ústrednom zozname pamiatkového fondu ako technické NKP, ktoré sa viažu najmä na históriu výroby akéhokoľvek druhu, strojárenstva a stavebníctva. Do previerky boli zahrnuté aj tie NKP, ktoré nebývajú klasifikované ako industriálne a súvisia skôr s vidieckou remeselnou výrobou (píly, vyhne, hámre, dielne, gátre, sušiarne, kováčne, valchy, mlyny, studne, pálenice a pod.) v záujme získania komplexného obrazu o stave základnej ochrany takých objektov, ku ktorým sa viažu akékoľvek minulé i súčasné výrobné a remeselné aktivity a majú potenciál byť aktívnou súčasťou  života a rozvoja  jednotlivých oblastí a regiónov. Tie NKP, ktoré možno klasifikovať ako industriálne, predstavujú v pomere ku všetkým evidovaným NKP technického charakteru  takmer jednu tretinu, previerka sa týkala 146 NKP.
Z previerky boli vylúčené technické pamiatky, ktoré s industriálnou alebo remeselnou výrobou priamo nesúvisia (sýpky a hospodárske budovy hradov a kaštieľov, banské diela, cestné a dopravné objekty, vodné diela, hvezdárne, meteorologické stanice, vínne pivnice).

Dohľad sa vykonal formou zozbierania a vyhodnotenia údajov dotazníka (pri spolupráci všetkých krajských pamiatkových úradov) zameraného najmä na klasifikovanie:

  • súčasného stavebno-technického stavu NKP,
  • súčasného funkčného využívania,
  • zachovania pôvodného technického zariadenia,
  • konania KPÚ v období 2005 – 2008  (podľa druhu, priebehu a výsledku).

Z previerky vyplynuli najmä tieto závery:

  • Z prehľadu početného zastúpenia najviac NKP sa vyskytuje na východnom Slovensku v prešovskom a košickom kraji (spolu 53 % NKP), najmenej v trenčianskom a  žilinskom  (spolu 5, 5 % NKP).
  • V dobrom alebo vyhovujúcom stave je 55, 5 % NKP, pričom vo veľmi zlom stave až 26,5 % NKP. Dobrý stav v kombinácii s pôvodnou aktívnou funkciou a zachovaným pôvodným technickým zariadením preukazuje iba 6,5 % NKP. Fyzicky zanikli 4 % dodnes evidovaných NKP. O stave 7,5 % NKP nemajú KPÚ žiadne informácie.
  • Pomer funkčných NKP s akoukoľvek funkciou voči neužívaným NKP je 50,5 % ku  37 %.
  • Počet NKP vybavených pôvodným alebo sčasti pôvodným  technickým  zariadením resp. tých, v ktorých žiadne také zariadenie nebolo (napr. sklady) predstavuje vyše polovice NKP tohto druhu. Nezachovaných, zničených alebo vymenených zariadení je vyše jednej tretiny NKP.
  • Obnovou alebo úpravou, ktoré zodpovedajú podmienkam stanoveným KPÚ, prešla jedna štvrtina NKP. Vyše 60 % NKP v danom období ich vlastníci nepodrobili žiadnej úprave.
  • Z uvedených výsledkov vo vzťahu ku konaniu KPÚ vyplýva, že:
    • sa k niektorým objektom NKP (až 8,5 % NKP) a zisteniu ich stavu v priebehu 3 ostatných rokov vôbec nedostali,
    • z 26,5 % NKP v zlom stavebno-technickom stave konali o uložení opatrení iba v prípade 3 %  z nich.
  • KPÚ konali o obnove, úprave a realizácii v prípade 19 % NKP, na druhej strane však až 35 % všetkých NKP zostalo v období 3 ostatných rokov mimo záujmu KPÚ (nekonali voči zlým stavom NKP, resp. nedisponujú informáciami o nich).
  • Pomerne vysoké percento absencie konania, resp. poznania súčasného stavu zo strany KPÚ sa spája práve s východoslovenskými  krajmi, v ktorých sú tieto NKP najpočetnejšie, čo nasvedčuje tomu, že ich personálne  kapacity sú nedostatočné.
  • Osobitnú analýzu vyžaduje skutočnosť značne vysokých disproporcií v početnom zastúpení NKP tohto druhu medzi jednotlivými krajmi, pretože napr. vo dvoch východoslovenských krajoch je takmer 10-násobne vyšší počet  NKP ako v trenčianskom a žilinskom spolu.

  Dohľadom sa zistilo, v akom stave zachovania a užívania sú tieto osobité súčasti pamiatkového fondu, ktoré sú väčšinou súčasťou rozvíjajúcich sa intravilánov miest a obcí a ktorých ochrana, funkčné využitie a prezentovanie neboli donedávna a niekde dodnes nie sú predmetom primeraného záujmu. Prieskum súčasnej situácie týkajúcej sa vyhlásených NKP môže poslúžiť zároveň MK SR pri rozhodovaní v procese prípravy a vyhlasovania ochrany ďalších objektov, ktorých vyhľadávanie prostredníctvom KPÚ aktuálne prebieha.  Nedostatočný výkon priebežného štátneho dohľadu na objektoch industriálneho dedičstva je spôsobený nedostatkom odborných kapacít orgánov ochrany pamiatkového fondu a prostriedkov na zabezpečenie pravidelných terénnych obhliadok. K jednotlivým prípadom tých NKP, ktorých stav, resp. evidencia vyžaduje konanie zo strany KPÚ alebo  PÚ SR pamiatková inšpekcia uloží samostatné opatrenia.

Previerka základných dokumentov na ochranu pamiatkových území – zásad ochrany pamiatkových území

 Súčasťou programového vyhlásenia vlády SR v pôsobnosti ministerstva kultúry je úloha 6.14 – Aktualizovať pre potreby územného plánovania Zásady ochrany pamiatkových území vo vzťahu ku každému pamiatkovému územiu, s termínom plnenia  priebežne. Štátnym dohľadom pamiatková inšpekcia skontrolovala plnenie tejto úlohy. Počnúc rokom 2005 boli na jej plnenie každoročne určené osobitné finančné prostriedky v sume cca 1 – 1,5 mil. Sk. Tieto prostriedky PÚ SR čerpá na zabezpečenie urbanisticko-historických výskumov (ktorých súčasťou sú aj zásady) oprávnenými osobami, ktoré nie sú internými zamestnancami PÚ SR a na materiálové náklady súvisiace s vypracovaním zásad v prípade, ak je ich spracovateľom KPÚ  alebo výnimočne PÚ SR. Zásady sú osobitne posudzované poradným orgánom generálnej riaditeľky PÚ SR odborno-metodickou komisiou z hľadiska ich  súladu s Usmernením PÚ SR k spracovaniu dokumentácie „Zásady ochrany pamiatkového územia“(platnosť od 1.1.2008). Usmernenie bolo od r. 2003 viackrát zmenené, jeho súčasné znenie používa terminológiu pamiatkového zákona a je výsledkom predchádzajúcich skúseností pri posudzovaní zásad v odborno-metodickej komisii.

 Stav spracovania zásad pre pamiatkové rezervácie je priaznivý, napriek tomu, že niektoré je potrebné dopracovať podľa pripomienok odborno-metodickej komisie. Z celkového počtu 29 pamiatkových rezervácii bolo od r. 2004 spracovaných 22 zásad, za platné bez výhrad je možné považovať k termínu dohľadu 7 z nich. Externe – osobami s osobitnou odbornou spôsobilosťou bolo spracovaných len 5 materiálov, ostatné spracovali príslušné KPÚ.  Štyri pamiatkové rezervácie majú staršie zásady, ktoré bude potrebné aktualizovať a dve pamiatkové rezervácie nemajú vypracované žiadne zásady, PR Bratislava je v konečnej fáze ukončenia zásad. Celkom 6 materiálov je potrebné vypracovať v čo najkratšom časovom horizonte.

 Predmetom dohľadu boli zásady pre 83 pamiatkových zón. Aktuálne zásady ochrany pamiatkového územia vypracované po r. 2003 v rôznom štádiu schvaľovacieho procesu má 42 pamiatkových zón, pričom 5 z nich bolo zadaných externe ako súčasť urbanisticko-historického výskumu. Neaktuálne zásady má 18 pamiatkových zón a v 16 prípadoch zásady nie sú vypracované vôbec. Zásady zodpovedajúce súčasne platnému zákonu o ochrane pamiatkového fondu a metodike PÚ SR sú vypracované v inom rozsahu a kvalite ako ich pôvodné verzie, preto je potrebné uvažovať o aktuálnej potrebe vypracovania 33 týchto materiálov v čo najkratšom časovom horizonte. Vzhľadom na proces prehodnocovania pamiatkových území a ich predpokladané rušenie sa nepredpokladá potreba vypracovania 8 zásad.
 
 Zásady, ktoré sú dokumentom na vykonávanie základnej ochrany pamiatkových území, PÚ SR podrobuje dôslednej vnútornej oponentúre a s použitím posudkov vypracovaných zamestnancami PÚ SR sú predkladané do odborno-metodickej komisie. Komisia na základe posudkov odporučí ich dopracovanie a doplnenie, pri závažnejších nedostatkoch žiada o ich opätovné predloženie. K termínu kontroly sme zaznamenali veľkú rozpracovanosť zásad a následné problémy s ich dopracovaním.  Na základe vykonanej kontroly konštatujeme, že zabezpečenie zásad kolektívmi interných zamestnancov je z hľadiska finančného ako aj vecného efektívnejšie ako ich zadávanie externým dodávateľom.
   
Kontrola plnenia opatrení uložených pamiatkovou inšpekciou v  roku 2007

 Opatrenia uložené pamiatkovou inšpekciou orgánom ochrany pamiatkového fondu boli splnené v prípadoch nezabezpečenia základnej ochrany národných kultúrnych pamiatok a to najmä uložením opatrení na nápravu podľa § 31 zákona a vyhľadaním a kontaktovaním pasívnych vlastníkov (v prípade ľudových domov). Vzhľadom na to, že opatrenia sú vždy prerokúvané s vedením príslušného KPÚ a akceptované, nezaznamenali sme spochybnenie potreby ich plnenia.
 Nesplnené opatrenia sa týkali vytipovania nehnuteľností a vypracovania návrhov na vyhlásenie  za NKP (objekty v pamiatkových zónach), ako aj opatrenia na revíziu a aktualizáciu evidencie hnuteľných NKP (Kalvária v Banskej Štiavnici, majetok Rádu premonštrátov). Problémom opakovane zostávajú nedostatočné odborné kapacity KPÚ a PÚ SR pri návrhoch pamiatkovej inšpekcie na vytipovanie nových objektov na vyhlásenie a revíziu a aktualizáciu ústredného zoznamu pamiatkového fondu. Potreba vypracovania návrhov na vyhlásenie nových objektov, (vzhľadom na intenzívny rozvoj sídiel a zámery vlastníkov odstraňovať staršie stavby) je vyššia ako sú kapacity PÚ SR a MK SR. Návrhy na vyhlasovanie nehnuteľností za národné kultúrne pamiatky v čase, keď ich vlastník si osvojí  konkrétny zámer na prestavbu alebo asanáciu, sú problematické z hľadiska akceptácie zo strany vlastníkov.

Mimoriadne úlohy:

Dohľad nad prípravou obnovy tzv. starej fary v Žiline
 
 Pred nadobudnutím právoplatnosti rozhodnutia MK SR o vyhlásení tzv. starej fary v Žiline za NKP došlo k jej úplnej deštrukcii nelegálnou činnosťou zhotoviteľa budúcej novostavby a zanedbaním ochrany nehnuteľnosti v procese jej vyhlasovania vlastníkom objektu. Vzhľadom na to, že došlo k škodám na kultúrnom dedičstve, ktoré nie je možné napraviť opatreniami a podľa názoru pamiatkovej inšpekcie boli naplnené skutkové podstaty trestných činov, boli podané trestné oznámenia na vlastníka objektu a neznámeho páchateľa za zničenie archeologického náleziska (vybagrovaním základov fary bez archeologického výskumu). Vec súbežne prešetruje aj príslušný stavebný úrad za porušenie podmienok stavebného povolenia. Voči autorovi projektu pamiatková inšpekcia podala podnet Komore architektov. Konečný výsledok vyšetrovania zatiaľ nie je známy – voči zastaveniu trestného stíhania a odstúpenie veci na riešenie priestupku podalo MK SR sťažnosť.

Dohľad nad konaním pri výstavbe novostavby v pamiatkovej rezervácii ľudovej architektúry v Ždiari – Bachledovej doline.
 
 Na základe sťažnosti vlastníka NKP v pamiatkovej rezervácii Ždiar pamiatková inšpekcia preverila a dohliada postup KPÚ Prešov pri povoľovaní novostavby, ktorá nepriaznivo ovplyvňuje najmä prostredie NKP. Novostavba je predmetom konania o dodatočnom povolení stavby, vzhľadom na to, že neboli dodržané podmienky za ktorých bola jej výstavba  povolená. Nedodržanie podmienok bude predmetom priestupkového konania.

Dohľad nad prípravou výskumu a reštaurovania národných kultúrnych pamiatok Kostola sv. Margity Antiochijskej v Kopčanoch a Kostola sv. Michala v Kostoľanoch pod Tribečom.

 Na základe podnetu Komory reštaurátorov sme prešetrili okolnosti údajného zadania výskumu a reštaurátorských prác zahraničnému reštaurátorovi v rozpore so zákonom č. 200/1994 o Komore reštaurátorov a reštaurátorskej činnosti jej členov ako aj podozrenie na prekročenie kompetencií zamestnanca KPÚ Bratislava. Dohľadom nebolo zistené vykonávanie nepovolených prác, zamestnanec KPÚ Bratislava sa na akcii zúčastňuje ako koordinátor nominačného projektu na zápis objektov do Zoznamu svetového dedičstva. Komoru reštaurátorov sme v odpovedi upozornili na nekorektné informovanie zahraničného reštaurátora o právnych možnostiach reštaurovania v SR.

Dohľad nad postupom KPÚ pri konaní voči vlastníkom národnej kultúrnej pamiatky kaštieľa v Moravanoch nad Váhom.

 Kaštieľ v Moravanoch nad Váhom je vo vlastníctve zahraničných fyzických osôb, ktoré nekomunikujú s orgánmi ochrany pamiatkového fondu ani s obcou. Nie je zabezpečená základná ochrana NKP, objekt viditeľne chátra. V spolupráci s obcou KPÚ Trnava podnikol všetky právne kroky na určenie opatrovníka v správnom konaní, aby boli uložené opatrenia na nápravu účinné a splnili sa predpoklady na ďalšie kroky vo veci záchrany kaštieľa. Nakladanie s kaštieľom je v súčasnosti zablokované predbežným opatrením súdu.

Dohľad nad konaním KPÚ pri zabezpečení základnej ochrany NKP kaštieľa v Továrnikoch.

 Zastavená obnova kaštieľa v Továrnikoch a nesolventnosť jej súčasného vlastníka je príčinou zhoršujúceho sa stavu NKP. Na základe výzvy starostu obce vykonal KPÚ Nitra na NKP opakovane štátny dohľad a uložil opatrenia na zabezpečenie základnej ochrany kaštieľa.

V Bratislave  26. januára 2009

Vypracovala:  Ing. Iveta Kodoňová
riaditeľka pamiatkovej inšpekcie

Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky. Všetky práva vyhradené.
Technická podpora | Správca obsahu | Vyhlásenie o prístupnosti
© 2006-2011