Predkladacia správa

 

 

Návrh zákona o podpore audiovizuálnej tvorby a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o Slovenskom audiovizuálnom fonde) sa predkladá v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2008 za účelom zabezpečenia a vytvorenia podmienok na oživenie domácej audiovizuálnej kultúry a na podporu pôvodnej tvorby a európskej koprodukcie v oblasti televízie a filmu.

 

Audiovizuálna tvorba, a v jej rámci obzvlášť tvorba kinematografická, má nezastupiteľné miesto pri utváraní národnej identity, ktorá vychádza z tradícií a histórie na pozadí európskej a globálnej kultúrnej diverzifikácie. Audiovizuálne diela majú potenciál širokého vplyvu na spoločnosť a vyznačujú sa osobitným charakterom, ktorý sa prejavuje v dvoch rovinách, jednak tým, že tieto diela predstavujú ekonomicky zhodnotiteľné statky ponúkajúce významné možnosti akumulovania finančných výnosov, ako aj podpory zamestnanosti v danom sektore, a jednak tým, že tieto diela sú zároveň nositeľmi kultúrnych hodnôt, spôsobilé formovať spoločnosť.

 

Audiovízia predstavuje dôležité ekonomické prostredie pre realizáciu domácich aj zahraničných investícií (napr. do výroby audiovizuálnych diel, do nových technológií, do verejného uvádzania a šírenia diel, do budovania priestorov pre prezentáciu filmov a p.). V súvislosti s touto vlastnosťou audiovizuálneho priemyslu sa zvýrazňuje hospodársky potenciál vo vzťahu k efektívnejšiemu využívaniu ekonomického, ľudského, historického aj prírodného bohatstva krajiny.

 

Na základe analýzy súčasného stavu slovenskej audiovizuálnej a kinematografickej tvorby a porovnania slovenského kinematografického a audiovizuálneho priestoru s inými krajinami, je nutné zdôrazniť, že podpora štátu v oblasti audiovízie v Slovenskej republike je nepostačujúca. V súčasnosti v Slovenskej republike neexistuje žiaden ucelený podporný mechanizmus, nezávislý od štátneho rozpočtu, ktorý by umožňoval poskytovať finančné prostriedky na výrobu a distribúciu audiovizuálnej tvorby. V mnohých európskych krajinách už dlhé roky existuje podpora kinematografie a audiovízie prostredníctvom fondov (Česko, Nórsko, Belgicko) či ústavov (Rakúsko, Veľká Británia, Poľsko). Ich rozpočet je tvorený buď prostredníctvom štátneho rozpočtu alebo sú nezávislé od štátu a ich rozpočet je tvorený predovšetkým z príspevkov vysielateľov televíznej programovej služby na základe licencie a zo zákona, z príspevkov prevádzkovateľov kín, prevádzkovateľov videopožičovní, z príjmov z lotérií a verejných zbierok a pod.

 

Je zrejmá potreba vytvorenia efektívneho, transparentného a nezávislého systému financovania audiovízie z prostriedkov štátneho rozpočtu, ako aj z individuálne akumulovaných prostriedkov získaných z iných zdrojov tak, aby administrácia, proces rozhodovania o podpore a celkové nakladanie s finančnými prostriedkami boli sústredené v jednej inštitúcii s osobitnými právomocami a funkčným systémom zodpovednostných mechanizmov.

 

Funkčný a ucelený podporný a ochranný systém pre oblasť audiovízie, ktorý nebude založený na výlučnej závislosti od štátneho rozpočtu by mal byť zastrešený vytvorením verejnoprávnej inštitúcie, zriadenej na základe zákona – Slovenský audiovizuálny fond.

 

Medzi hlavné dôvody zriadenia fondu patrí predovšetkým skutočnosť, že na Slovensku neexistuje žiadna nezávislá inštitúcia podporujúca pôvodnú slovenskú tvorbu. Audiovizuálne diela sa využívajú i v oblasti reklamy, priemyslu či v obchode. Inštitúcie, právnické osoby, ale aj fyzické osoby využívajúce produkty audiovizuálnej tvorby a na tomto základe generujúce hospodársky profit by sa mali podieľať na ďalšej výrobe najmä pôvodných slovenských audiovizuálnych diel. Potreba zriadenia fondu vyplýva aj z členstva Slovenskej republiky vo fonde Rady Európy – Eurimages, ktorý vyzval členské štáty, aby zabezpečili a skvalitnili svoje podporné systémy pre audiovizuálnu tvorbu a výrobu, pretože celoeurópske podporné fondy a programy môžu pôsobiť iba ako doplnkové zdroje pre rozvoj vzájomnej spolupráce a audiovizuálnych produkcií jednotlivých členských krajín, no v nijakom prípade nemôžu nahrádzať absenciu hlavného podporného zdroja v žiadnej z členských krajín.

 

Podľa odhadov odborníkov z pracovnej skupiny k návrhu zákona o podpore audiovizuálnej tvorby a o zmene a doplnení niektorých zákonov by mal byť objem finančných prostriedkov fondu získaných zo súkromných zdrojov v prvej fáze asi 223 mil. Sk. V budúcnosti by sa potenciálnym rozšírením povinných subjektov, najmä pokiaľ ide o subjekty, ktoré profitujú z umožnenia používania audiovizuálnych obsahov, ako napríklad v prípade služieb na vyžiadanie a pod., uvedená suma mala zvyšovať. 

 

Právna úprava svojou koncepciou stabilizuje sektor tvorcov a výrobcov obsahu v audiovizuálnom prostredí Slovenskej republiky a vytvára základné predpoklady pre vyváženosť mediálneho a audiovizuálneho prostredia a pre jeho ďalší rozvoj v súlade s tendenciami a právnymi úpravami členských štátov Európskej únie. Návrh zákona bol spracovaný v spolupráci so zástupcami nezávislých producentov v audiovízii a zástupcami Slovenského filmového ústavu.