Predkladacia správa

 

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 270/1995 Z. z. o štátnom jazyku Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, sa predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2008 (úloha č. 2 na mesiac december) a na základe úlohy B.1. z uznesenia vlády Slovenskej republiky zo 7. novembra 2007 k Návrhu opatrení v oblasti štátneho jazyka.

V zmysle Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky z augusta 2006, v ktorom sa vláda Slovenskej republiky zaviazala rozvíjať a chrániť slovenčinu ako štátny jazyk Slovenskej republiky, vypracovalo Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky v roku 2007 návrh opatrení v oblasti štátneho jazyka, v ktorom sa uvádzajú konkrétne odporúčania na systémovú a všestrannú ochranu a zveľaďovanie štátneho jazyka. Návrh opatrení schválila vláda Slovenskej republiky uznesením č. 942/2007. Jednou z úloh vyplývajúcich z tohto uznesenia je aj príprava novely zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 270/1995 Z. z. o štátnom jazyku Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o štátnom jazyku“).

Zákon o štátnom jazyku upravuje používanie štátneho jazyka vo verejnom styku v súlade s Ústavou Slovenskej republiky. Podľa čl. 6 ods. 1 ústavy je štátnym jazykom na území Slovenskej republiky slovenský jazyk. Slovenský jazyk ako štátny jazyk plní národnoreprezentatívnu a štátnointegratívnu funkciu a takisto funkciu všeobecného spájajúceho komunikačného nástroja všetkých občanov Slovenskej republiky.

Niekoľkoročné skúsenosti s uplatňovaním zákona o štátnom jazyku ukázali, že v dôsledku nedostatočnej vymožiteľnosti ustanovení tohto zákona dochádza k jeho opakovanému porušovaniu, čo má negatívny vplyv na postavenie slovenského jazyka ako štátneho jazyka Slovenskej republiky, ako aj na úroveň jazykovej kultúry v spoločnosti. V záujme zlepšenia starostlivosti o štátny jazyk ako vzácnej duchovnej súčasti národného kultúrneho dedičstva je potrebné spresniť a doplniť niektoré ustanovenia zákona o štátnom jazyku, ako aj opätovne zaviesť ustanovenie o sankciách, ktoré sa zrušilo zákonom č. 184/1999 Z. z. o používaní jazykov národnostných menšín.

Už Koncepcia starostlivosti o štátny jazyk Slovenskej republiky z roku 2001 (schválená uznesením vlády Slovenskej republiky č. 131/2001) predpokladá  vypracovanie takej novely zákona o štátnom jazyku, ktorá by odstránila nepresnosti či nejasnosti v texte zákona, doplnila ho o niektoré splnomocňovacie ustanovenia, špecifikovala podmienky dohľadu a výkonu kontroly, definovala oprávnenia a povinnosti pracovníkov vykonávajúcich dohľad a doriešila otázku sankcionovania pri porušovaní zákona. Vzhľadom na to, že v predchádzajúcom období sa tejto otázke nevenovala dostatočná pozornosť, nepodarilo sa ani napĺňať zámery a ciele jazykovej politiky vytýčené v koncepcii starostlivosti o štátny jazyk. K novele zákona o štátnom jazyku sa tak pristupuje až po siedmich rokoch od prijatia koncepcie, ktorá už v tom čase upozorňovala na potrebu riešenia problémov v súvislosti s nedostatočným uplatňovaním zákona o štátnom jazyku   v spoločenskej praxi a v súvislosti s neuspokojivou úrovňou jazykovej kultúry vo verejných oficiálnych prejavoch.

Predložený návrh je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie.

Prijatie novely zákona bude mať vplyv na štátny rozpočet, ako sa to uvádza v doložke o posúdení vplyvov, ktorá je súčasťou tohto materiálu.