Dôvodová   správa

 

 

Všeobecná časť

 

Podľa zákona č. 218/1949 Zb. o hospodárskom zabezpečení cirkví a náboženských spoločností štátom v znení neskorších predpisov je štát povinný  uhrádzať osobné požitky duchovných (§ 1), náhradu cestovných, sťahovacích a iných výdavkov (§ 4), sociálnych dávok (§ 6), riadnych vecných nákladov spojených s výkonom bohoslužieb a iných náboženských úkonov i s cirkevnou administratívou (§ 8 ods. 1) a v odôvodnených prípadoch osobitnú pomoc pri mimoriadnych vecných nákladoch (§ 8 ods. 2).

Štát poskytuje cirkvám a náboženským spoločnostiam v súčasnosti len finančné prostriedky na platy duchovných a prevádzkových zamestnancov riadiacich orgánov cirkví, na príslušné odvody do poistných fondov za zamestnávateľa a čiastočne na prevádzku ústredí. Nárok na príspevok zo štátneho rozpočtu na platy duchovných a prevádzku ústredia neuplatňujú z prevažne vieroučných dôvodov štyri subjekty: Náboženská spoločnosť Jehovovi svedkovia v Slovenskej republike, Kresťanské zbory na Slovensku, Novoapoštolská cirkev v Slovenskej republike, Cirkev Ježiša Krista Svätých neskorších dní v Slovenskej republike a Bahájske spoločenstvo v Slovenskej republike. Cirkev adventistov siedmeho dňa - Slovenské združenie požaduje štátny príspevok len na chod cirkevného ústredia.

Výšku platu duchovných cirkví a náboženských spoločností určuje nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 299/2007 Z. z. o úprave osobných požitkov poskytovaných duchovným cirkví a náboženských spoločností, pričom duchovnému patrí základný plat podľa stupnice, ktorá je súčasťou predmetného nariadenia. Na ocenenie vysokej kvality výkonu môže príslušná cirkev zvýšiť príslušný tarifný plat duchovného až o 30 %. Duchovnému ďalej patrí hodnostný prídavok určený rozpätím v závislosti od skupiny funkcie, ktorú vykonáva v rámci duchovenskej činnosti.

K 31. decembru 2006 bol evidenčný počet duchovných financovaných z prostriedkov štátneho rozpočtu celkovo 3476 osôb, pričom priemerný plat duchovného bol 12 426 Sk.

Návrh nariadenia vlády je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, s právom Európskych spoločenstiev a s právom Európskej únie.

Návrh nariadenia vlády nemá vplyv na zamestnanosť, ani vplyv na životné prostredie. Zvýšenie stupnice základných platov duchovných v dôsledku valorizácie o 4% bude mať vplyv na štátny rozpočet. Finančné krytie z hľadiska štátneho rozpočtu je zabezpečené v návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2008.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Osobitná časť

 

K článku I

 

Stupnica základných platov duchovných cirkví a náboženských spoločností stanovená v prílohe č. 1 sa zvyšuje od 1. januára 2008 o 4% a to podľa zaradenia do skupiny a započítateľnej doby vykonávania duchovenskej činnosti.

 

K článku II

 

Účinnosť nariadenia vlády sa stanovuje od 1. januára 2008.

 

 

 

 

 

 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
Doložka zlučiteľnosti právneho predpisu

s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie

 

1.    Predkladateľ právneho predpisu: Vláda Slovenskej republiky

 

2.    Názov návrhu právneho predpisu: Návrh nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 299/2007 Z. z. o úprave osobných požitkov poskytovaných duchovným cirkví a náboženských spoločností.

3.    Problematika návrhu právneho predpisu:

a)         je upravená v práve Európskych spoločenstiev:

- primárne právo: Zmluva o založení Európskeho spoločenstva v platnom znení (čl. 141),

- sekundárne právo: Smernica Rady 75/117/EHS z 10. februára 1975 o aproximácii zákonov členských štátov týkajúcich sa uplatňovania zásady rovnakej odmeny pre mužov a ženy (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, 05/Zv. 1),

b)    nie je upravená v práve Európskej únie

c)     nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.

 

4.    Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:

a)      Slovenská republika si splnila záväzky podľa čl. 53 a 54 Aktu o podmienkach pristúpenia tým, že smernicu Rady 75/117/EHS prebrala do niekoľkých právnych predpisov, najmä do Zákonníka práce a zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

b)      V rámci Aktu o podmienkach pristúpenia pripojenom k Zmluve o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii nebolo v danej oblasti dohodnuté žiadne prechodné obdobie.

c)      Slovenská republika prevzala záväzok uskutočniť transpozíciu smerníc v oblasti rovnosti príležitosti pre mužov a ženy k dátumu vstupu do Európskej únie.

d)      V danej oblasti nebolo začaté konanie proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev podľa čl. 226 až 228 Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev v platnom znení.

e)      Smernica Rady 75/117/EHS je v súčasnosti v úplnej zhode prebratá do niekoľkých právnych predpisov, najmä do Zákonníka práce a do zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

 

5.    Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a s právom Európskej únie: úplný

 

6.    Gestor a spolupracujúce rezorty: gestorom smernice Rady 75/117/EHS je Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.