Osobitná časť

Čl. I

K § 1

 

Návrh zákona upravuje primárny zdroj financovania verejnoprávnych médií Slovenskej republiky – Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu. Návrh zákona rieši systém platenia, vyberania a vymáhania poplatku, ktorý je určený pre verejnoprávne médiá za služby, ktoré poskytujú verejnosti.

 

K § 2

 

Poplatok vytvára na princípe solidarity priamy vzťah medzi verejnoprávnymi médiami a verejnosťou. Poplatok je určený na finančné zabezpečenie plnenia poslania, činností a úloh, ktoré plnia verejnoprávne média pre verejnosť.

Vzhľadom na možnosti, ktoré sa otvárajú digitalizáciou vysielania, neobmedzuje sa verejná služba iba na vysielanie, ale vzťahuje sa na komplex obsahových služieb, ktoré budú Slovenský rozhlas aj Slovenská televízia poskytovať verejnosti, ak tieto služby budú považované za službu verejnosti. V súlade s Odporúčaním Výboru ministrov Rady Európy č. R (96) 10 o zabezpečení nezávislosti verejnoprávneho vysielania je odsekom 1 zabezpečená finančná nezávislosť, a to explicitným určením poplatku ako osobitného príspevku na finančné zabezpečenie plnenia povinností uložených Slovenskému rozhlasu a Slovenskej televízii osobitnými predpismi.

 

K § 3

 

Verejnoprávne médiá poskytujú svoju službu verejnosti, ktorá participuje na existencii tejto služby solidárnym financovaním. Pojem verejnosť je právne neurčitý pojem, ktorý sa však v právnom poriadku používa často, pričom  samotná verejnosť subjektom práva nie je. Pri systéme financovania verejnej služby v oblasti vysielania respektíve v mediálnej oblasti prostredníctvom verejnej platby, ktorá je jedným z tradičných systémov financovania, je nevyhnutné špecifikovať osobu platiteľa/poplatníka, ktorá je súčasťou verejnosti a zároveň subjektom práva. Historicky sa osoba  platiteľa/poplatníka spájala s vlastníctvom prijímača, čo však nelimituje možnosť či využiteľnosť služby verejnoprávneho vysielania ani v tom najužšom slova zmysel t. j. pasívne sledovanie programovej služby STV, resp. počúvanie programovej služby SRo. Definovanie osoby platiteľa/poplatníka prostredníctvom vlastníctva prijímača má v prostredí Slovenskej republiky aj ďalšie marginálne nedostatky, a to s identifikáciou osoby (administratívne nákladný systém prihlášok napríklad pri kúpe prijímača) a s identifikáciou prijímača (neurčiteľnosť z hľadiska rýchleho technického pokroku, 100 % počet domácností, ktoré majú aspoň jeden prijímač). Uvedené nedostatky viedli k hľadaniu novej identifikácie osoby poplatníka, a to pri zachovaní princípu solidarity, verejnej väzby, vzťahu k možnosti priameho používania služby verejnoprávnych médií a zohľadnení ekonomickej náročnosti systému.

Vzhľadom na efektívnosť, určiteľnosť, ale aj možnosť priameho vymáhania poplatku od konkrétnej osoby, naviazala sa povinnosť platiť poplatok na osobu, ktorá je odberateľom elektriny. Platenie poplatku fyzickými osobami je teda postavené tiež na princípe solidárnosti v domácnosti. Táto konštrukcia zohľadňuje aj to, že tam, kde dochádza k odberu elektriny, je možný aj priamy príjem služby verejnosti STV a SRo. Poplatníkom je fyzická osoba, ktorá je odberateľom elektriny v domácnosti. Podľa § 2 písm. b) bod 25 zákona č. 656/2004 Z. z. o energetike a o zmene niektorých zákonov je odberateľom elektriny v domácnosti fyzická osoba, ktorá nakupuje elektrinu pre vlastnú spotrebu v domácnosti. Podľa § 115 Občianskeho zákonníka domácnosť tvoria fyzické osoby, ktoré spolu trvale žijú a spoločne uhrádzajú náklady na svoje potreby. Poplatníkom je teda taká fyzická osoba, ktorá nakupuje elektrinu pre vlastnú spotrebu alebo pre spotrebu domácnosti. Fyzická osoba neplatí za odberné miesto. Znamená to, že ak je nejaká fyzická osoba viacnásobným odberateľom elektriny, alebo sa stane viacnásobným odberateľom, oznámi túto skutočnosť vyberateľovi poplatku. Nesplnenie tejto povinnosti je sankcionované a vyberateľ poplatku sa môže domôcť splnenia tejto povinnosti na súde. Poplatníkom je aj fyzická osoba, ktorá je vlastníkom bytu, ale za podmienky, že nie je poplatníkom ako odberateľ elektriny, a nie je ani osobou, ktorá žije v spoločnej domácnosti s poplatníkom, ktorý je odberateľ elektriny.

Poplatníkom je aj každá právnická osoba, ktorá je zamestnávateľom aspoň jedného zamestnanca.  

 

K § 4

 

Príjemcom poplatku je Slovenský rozhlas ktorému patrí 35 % z každej platby a Slovenská televízia ktorej patrí 65 % z každej platby poplatku. V súlade s požiadavkou transparentnosti použitia prostriedkov verejnej platby sa explicitne ustanovuje povinnosť pre príjemcov poplatku viesť príjmy z poplatku na osobitnom účte. Z príjmov z poplatku sa hradí aj činnosť vyberateľa poplatku.

 

K § 5

 

Oslobodenie od povinnosti platiť poplatok môže vzniknúť len v  prípadoch poplatníka, ktorý je fyzickou osobou, ak dôjde k naplneniu pasívnej a aktívnej podmienky oslobodenia. Od povinnosti platiť poplatok je oslobodený poplatník – fyzická osoba, ktorá je osobou s ťažkým zdravotným postihnutím podľa  zákona č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci v znení neskorších predpisov alebo žije v spoločnej domácnosti s osobou s ťažkým zdravotným postihnutím (pasívna podmienka), a túto skutočnosť tento poplatník riadne preukáže vyberateľovi poplatku (aktívna podmienka).

Od povinnosti platiť poplatok sú na základe zákona oslobodené aj také osoby, ktoré sa zúčastňujú na poskytovaní služby verejnosti (TÚ SR, RVR SR, STV, SRo), ale aj vzdelávacie inštitúcie, predškolské zariadenia, školy, zdravotnícke zariadenia, zariadenia sociálnych služieb a pod. Zachovaná ostáva aj výnimka pre osoby, ktoré požívajú diplomatické výsady a imunity.

.

K § 6

 

Výška poplatku je 140 Sk, za každý aj začatý mesiac.

Mesačný poplatok poplatníka, ktorý je poberateľom starobného dôchodku podľa zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a nežije v spoločnej domácnosti s osobou s pravidelným príjmom zo zárobkovej činnosti, alebo je poberateľom dávky v hmotnej núdzi alebo osobou spoločne posudzovanou s poberateľom dávky v hmotnej núdzi podľa zákona č. 599/2003 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov, sa zníži na polovicu z výšky poplatku.

Mesačný poplatok poplatníka, ktorý je zamestnávateľom je diferencovaný podľa počtu zamestnancov v pracovnom pomere, t. j. do počtu sa nezapočítavajú zamestnanci zamestnaní na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru. Kategorizácia poplatkov podľa počtu zamestnancov reflektuje aktuálnu systematiku Štatistického úradu SR.

 

K § 7

 

Povinnosť zaplatiť poplatok vzniká prvým dňom kalendárneho mesiaca nasledujúcom po kalendárnom mesiaci, v ktorom sa fyzická osoba alebo právnická osoba stala poplatníkom; táto povinnosť zaniká posledným dňom mesiaca, v ktorom osoba prestala byť poplatníkom.

Poplatník je povinný zaplatiť vyberateľovi poplatku poplatok štvrťročne, a to do posledného dňa prvého kalendárneho mesiaca príslušného štvrťroka. Priamo v zákone  sa zavádza aj možnosť zaplatiť poplatok aj vopred za kalendárny polrok alebo rok. Poplatník je povinný zaplatiť poplatok vyberateľovi poplatku na jeho bankový účet alebo v hotovosti, a to dohodnutým spôsobom napríklad prevodom na účet, vkladom do pokladne alebo s využitím poštového platobného styku. Vyberateľovi poplatku a  poplatníkovi poplatku tak ostáva zachovaná možnosť platby poplatku prostredníctvom produktu SIPO.

 

K § 8

 

Vyberateľ poplatku vykonáva kontrolu platenia poplatku priebežne, s ohľadom na hospodárnosť použitia prostriedkov spravidla štvrťročne s ohľadom na periodicitu platenia najmenej však raz za rok. Systém vedenia platieb by z hľadiska transparentnosti mohol umožniť aj on-line kontrolu platenia poplatku samotnými poplatníkmi. Poplatník je povinný vyberateľovi poplatku na jeho žiadosť preukázať platenie poplatku za obdobie troch predchádzajúcich rokov. Ak je poplatník od povinnosti platiť poplatok oslobodený alebo platí znížený poplatok, je povinný vyberateľovi na jeho výzvu preukázať skutočnosť zakladajúcu takéto oslobodenie alebo zníženie.

 

K § 9

 

Vyberateľ poplatku vedie na účely tohto zákona evidenciu poplatníkov, ktorú vytvára z údajov poskytnutých poplatníkovi, koncovými dodávateľmi elektriny pre domácnosť, Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny, Sociálnou poisťovňou, katastrálnymi úradmi a matričnými úradmi. Všetky osobné údaje získané podľa tohto zákona podliehajú ochrane osobných údajov podľa zákona č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov a využívať ich možno len na účely podľa tohto zákona.

            Poplatníkovi sa  ukladá povinnosť oznámiť do 30 dní vyberateľovi poplatku začatie a ukončenie odberu elektriny na každom ďalšom odbernom mieste, poplatník zároveň identifikuje tú adresu odberného miesta alebo adresy na doručovanie, ktorá bude pre styk s vyberateľom poplatku rozhodujúca. Ak poplatník zomrel, oznamuje túto skutočnosť tá osoba, ktorá začne nakupovať elektrinu na tom istom odbernom mieste Poplatník, ktorý je poberateľom starobného dôchodku a ktorý žije sám alebo v spoločnej domácnosti s iným poberateľom starobného dôchodku alebo maloletou osobou, alebo poberateľom dávky v hmotnej núdzi alebo osobou spoločne posudzovanou s poberateľom dávky v hmotnej núdzi a oznámi túto skutočnosť vyberateľovi poplatku má nárok na zníženú sadzbu poplatku.

            Obdobná povinnosť sa ukladá aj poplatníkovi zamestnávateľovi, ktorý vyberateľovi poplatku oznamuje, ak je právnickou obchodné meno, sídlo, identifikačné číslo a počet zamestnancov  rozhodujúci pre určenie poplatku  a ak je  fyzickou osobou obchodné meno, miesto podnikania, identifikačné číslo alebo meno,  priezvisko, trvalý pobyt a počet zamestnancov rozhodujúci pre určenie poplatku.

 

 

 

 

K § 10

 

Vyberateľom poplatku je obchodná spoločnosť, ktorú za nepodnikateľským účelom výberu poplatku zriadi Slovenský rozhlas a Slovenská televízia. Navrhuje sa ustanoviť všetky obmedzenia nevyhnutné na zabezpečenie nepodnikateľského charakteru tejto spoločnosti, ako aj základné pravidlá činnosti, ktoré sa ďalej upravia v spoločenskej zmluve. Vyberateľ poplatku bude založený na dobu neurčitú, pričom nebude môcť zmeniť svoju právnu formu na inú právnu formu spoločnosti alebo na družstvo a Slovenská televízia a  Slovenský rozhlas nebudú oprávnení previesť svoj obchodný podiel na inú osobu. Hodnota základného imania vyberateľa poplatku bude záležať od rozhodnutia spoločníkov, avšak vzhľadom na nepodnikateľský charakter je predpoklad, že bude v hodnote 200 000 Sk a nebude sa zvyšovať. Kontrola spoločnosti bude zabezpečovaná prostredníctvom navrhovania kandidátov na členov dozornej rady (počet členov dozornej rady určí spoločenská zmluva; pre dozornú radu je v Obchodnom zákonníku ustanovený  minimálny  počet 3 členov). Náklady vyberateľa poplatku budú uhrádzané Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom rovným dielom, a to z príjmov z poplatku  (§ 4 ods. 3), najviac však do výšky 4 %.

 

K § 11

 

Vymáhanie nezaplateného poplatku bude vyberateľ poplatku uskutočňovať prostredníctvom uplatnenia si svojho nároku na súde. Ak vyberateľ poplatku, zistí na základe kontroly platenia poplatku, že poplatník je v omeškaní so zaplatením poplatku, vyzve ho do 60 dní na zaplatenie všetkých omeškaných platieb v sledovanom/kontrolovanom období. Zároveň je takýto poplatník vyzvaný aj na zaplatenie oprávnených nákladov vo výške, ktorá nesmie prekročiť výšku materiálnych nákladov spojených s odoslaním výzvy na zaplatenie poplatku.

Ak poplatník nezaplatí poplatok a oprávnené náklady ani v lehote určenej vyberateľom poplatku je povinný zaplatiť aj pokutu vo výške desaťnásobku základnej sadzby poplatku. S ohľadom na hospodárnosť konania vyberateľ poplatku nie je povinný uplatniť nárok na omeškaný poplatok na súde, ak o tom rozhodne spoločne generálny riaditeľ STV a generálny riaditeľ SRo a zároveň je zrejmé, že vzhľadom na majetkové pomery poplatníka vymáhanie nebude viesť ani k čiastočnému uspokojeniu nároku alebo je vymáhanie spojené s nadmernými ťažkosťami, pričom je zrejmé, že ďalšie vymáhanie nebude viesť ani k čiastočnému uspokojeniu nároku.

 

K  § 12

 

S ohľadom na systém výberu a vymáhania poplatku sa osobitne upravuje doručovanie výzvy poplatníkovi.

 

K § 13

 

Upravujú sa vzťahy STV, SRo a vyberateľa poplatku. Ako aj vzťahy poplatníkov koncesionárskeho poplatku (platná právna úprava)  a poplatníka (navrhovaná právna úprava) v prechodnom období.

 

K § 14

 

Zrušuje sa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 212/1995 o koncesionárskych poplatkoch a o zmene zákona č. 468/1991 Zb. o prevádzkovaní rozhlasového a televízneho vysielania v znení neskorších predpisov v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 225/1996 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 320/1996 Z. z., zákona                  č. 188/1999 Z. z., zákona č. 195/2000 Z. z., zákona č. 241/2003 Z. z. a zákona                                       č. 96/2006 Z. z.

 

K Čl. II

 

V platnom zákone o Slovenskom rozhlase (zákon č. 619/2003 Z. z. v znení zákona                           č. 587/2006 Z. z. ) sa s ohľadom na čl. I navrhuje doplniť pôsobnosť Rozhlasovej rady o voľbu fyzickej osoby, ktorá bude zastupovať Slovenský rozhlas ako spoločníka vo valnom zhromaždení vyberateľa poplatku za služby verejnosti.

V platnom zákone o Slovenskom rozhlase sa ďalej navrhuje vypustiť ustanovenie súvisiace s financovaním vysielania Slovenského rozhlasu na stredných vlnách. V § 21 predmetného zákona je v rámci demonštratívneho výpočtu príjmov Slovenského rozhlasu uvedený aj transfer zo štátneho rozpočtu podľa zákona o štátnom rozpočte na príslušný rok určený na úhradu výdavkov na zabezpečenie vysielania v pásme stredných vĺn  (§ 21 ods. 1 písm. b). V zmysle § 69 ods. 3 zákona č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách sú pre Slovenský rozhlas vyčlenené dve vysielacie siete v pásme stredných vĺn na vysielanie rozhlasovej programovej služby. Keďže v zmysle čl. I navrhovanej úpravy sa v § 2 predpokladá financovanie programovej služby Slovenského rozhlasu z poplatku za služby verejnosti, je uvedený osobitný transfer zo štátneho rozpočtu na zabezpečenie vysielania v pásme stredných vĺn (§ 21 ods. 1 písm. b) zákona č. 619/2003 Z. z.) neopodstatnený.

V nadväznosti na navrhované vypustenie § 21 ods. 1 písm. b) zákona č. 619/2003 Z. z. sa legislatívno-technicky upravujú súvisiace ustanovenia.

 

K Čl. III

 

V platnom zákone o Slovenskej televízii (zákon č. 16/2004 Z. z.  v znení zákona                                       č. 588/2006 Z. z. ) sa s ohľadom na čl. I navrhuje doplniť pôsobnosť Rady Slovenskej televízie o voľbu fyzickej osoby, ktorá bude zastupovať Slovenskú televíziu ako spoločníka vo valnom zhromaždení vyberateľa poplatku za služby verejnosti.

 

K Čl. IV

 

V platnom zákone o energetike (zákon č. 656/2004 Z. z. a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení  neskorších predpisov) sa s ohľadom na čl. I navrhuje doplniť medzi povinnosti prevádzkovateľa distribučnej sústavy aj povinnosť viesť evidenciu koncových odberateľov elektriny (verejná databáza), ktorá obsahuje údaje v závislosti od osoby odberateľa elektriny; rozlišuje sa odberateľ elektriny v domácnosti a odberateľ elektriny mimo domácnosti, s tým ako odberateľ elektriny mimo domácnosti sa identifikuje fyzická osoba, ktorá je podnikateľom (živnostník) a právnická osoba.

Uvedená povinnosť sa dopĺňa v nadväznosti na ochranu osobných údajov a s ohľadom na zabezpečenie potreby overovania údajov o povinnej osobe (poplatníkovi podľa čl. I) vyberateľom poplatku za služby verejnosti.

 

K Čl. V

 

S ohľadom na zabezpečenie kontinuity pri financovaní verejnoprávnych médií a s ohľadom na legislatívny proces a citlivosť upravovanej problematiky sa navrhuje delená účinnosť zákona, a to generálne od 1. marca 2008 s tým, že v prípade ustanovení, ktoré súvisia so zriadením vyberateľa poplatku sa ustanovuje účinnosť od 1. novembra 2007.