Predkladacia správa

 

 

             Návrh zákona o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky a o zmene niektorých zákonov  sa predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2007.

 

            Platný zákon č. 81/1992 Zb. o Česko-slovenskej tlačovej kancelárii Slovenskej republiky so sídlom v Bratislave je prekonaný a terminologicky nezohľadňuje vznik Tlačovej agentúry Slovenskej republiky - Slovakia po rozdelení Československa.  

 

            Tlačová agentúra Slovenskej republiky – Slovakia je v súčasnosti konštituovaná ako spravodajská, informačná agentúra Slovenskej republiky. Ako príspevková organizácia Ministerstva kultúry Slovenskej republiky je zapojená finančnými vzťahmi na štátny rozpočet.

 

            Súčasné právne postavenie tlačovej agentúry spôsobuje, že tlačová agentúra je terčom kritiky, nakoľko súčasná právna úprava nedostatočne jasne definuje službu verejnosti v oblasti získavania informácií a zároveň vzbudzuje nedôveru a obavy z možného priameho vplyvu výkonnej moci na jej činnosť. Nedostatočné vymedzenie služby verejnosti poskytovanej tlačovou agentúrou vyúsťuje do spochybňovania jej úlohy a obvinení z obmedzovania hospodárskej súťaže.

 

Podľa Ústavy Slovenskej republiky sa zaručuje právo na informácie. Je povinnosťou štátu vytvoriť primerané  nástroje  na  zabezpečenie tohto ústavného práva. Len využitím neštátnych informačných agentúr v krajine s malým počtom obyvateľov, ku ktorým patrí aj Slovenská republika, nie je možné zabezpečiť informačnú potrebu verejnosti a štátu. Informačná funkcia štátu spočíva jednak v povinnosti sprístupňovať informácií verejnosti, ako aj v získavaní relevantných informácií štátom za účelom efektívneho fungovania štátnej správy, príp. samosprávy, a to aj vo vzťahu k zahraničiu. Národná tlačová agentúra je jedným z nástrojov, ktorý bude zabezpečovať ústavné právo občanov na informácie bez ohľadu na komerčnú hodnotu informácie. Z tohto dôvodu sa poslanie tlačovej agentúry vymedzuje ako poskytovanie služieb verejnosti v oblasti textového, zvukového, obrazového a multimediálneho domáceho a zahraničného spravodajstva, pričom služba verejnosti zahŕňa okrem vyhľadávania a spracovávania aktuálnych, včasných, overených, neskreslených a nestranných informácií aj  ich uchovávanie, ich ďalšie spracovávanie a sprístupňovanie, nakoľko sú súčasťou kultúrneho bohatstva Slovenskej republiky.

 

Návrh nového zákona o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky predpokladá niekoľko zásadných zmien. Jej hlavným cieľom je vytvoriť podmienky pre plnenie služby verejnosti v oblasti domáceho a zahraničného spravodajstva a zefektívnenie hospodárenia, kontroly, a riadenia tlačovej agentúry s cieľom zvýšiť jej nezávislosť, kvalitu a konkurencieschopnosť v prostredí komerčných tlačových agentúr.

 

            Na dosiahnutie tohto cieľa sa navrhuje transformácia tlačovej agentúry z príspevkovej organizácie na verejnoprávnu inštitúciu,  prevod majetku štátu, ktorý sa nachádza v správe tlačovej agentúry do jej vlastníctva, presnejšie zadefinovanie poslania a hlavnej činnosti tlačovej agentúry, úprava podnikateľskej činnosti tlačovej agentúry, úprava podmienok hospodárenia  tlačovej agentúry,  vytvorenie správnej rady  ako vrcholného orgánu tlačovej agentúry, ktorej  štyroch členov volí a odvoláva Národná rada Slovenskej republiky a jedného člena volia a odvolávajú zamestnanci tlačovej agentúry, úprava voľby generálneho riaditeľa  správnou radou, vyčlenenie majetku tlačovej agentúry získaného z prostriedkov zo štátneho rozpočtu  z exekúcií, zavedenie systému členeného účtovníctva, v ktorom sa rozdelia príjmy z podnikateľskej činnosti od ostatných príjmov tlačovej agentúry, ako aj ďalšie úpravy súvisiace s týmito zmenami a s plnením úloh tlačovej agentúry v zmysle tohto zákona.

 

            Návrh zákona vychádza z noriem vyššej právnej sily, najmä čl. 26 Ústavy Slovenskej republiky, čl. 10 Európskeho Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd, čl. 19 Medzinárodného paktu o občianskych a politických právach a je v súlade s medzinárodnými záväzkami, ktorými je Slovenská republika viazaná.

 

            Návrh zákona ďalej preberá inštitúty a princípy relevantných odporúčaní a rezolúcií Rady Európy (napr. Rezolúcia Parlamentného zhromaždenia Rady Európy č. 1003/1993 o etike novinárstva, Odporúčanie č. R/94/13 Výboru ministrov členským štátom k opatreniam na podporu transparentnosti komunikačných médií, Odporúčanie č. R/97/20 Výboru ministrov členským štátom o prejavoch nenávisti, Odporúčanie č. R/97/21 Výboru ministrov členským štátom o médiách a podpore kultúry znášanlivosti, Odporúčanie č. R/99/1 Výboru ministrov členským štátom o opatreniach na podporu mediálneho pluralizmu).

 

            Predložený návrh nie je v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky ani medzinárodnými záväzkami, ktorými je Slovenská republika viazaná, a je kompatibilný s právom EÚ/ES.

 

            Predkladaný návrh zákona nebude mať zvýšený dopad na verejné financie oproti súčasnosti tak, ako je vymedzené v doložke finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie.