Predkladacia správa

 

 

     Uznesenie vlády Slovenskej republiky č. 906/2007 k zámeru systémového riešenia priestorového usporiadania Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu (ďalej STV a SRo) uložilo ministrovi kultúry v spolupráci s generálnym riaditeľom Slovenskej televízie a generálnou riaditeľkou Slovenského rozhlasu predložiť na rokovanie vlády Slovenskej republiky  rámcovú koncepciu spoločného mediálneho komplexu STV a SRo a návrh vecného a časového harmonogramu predrealizačnej fázy jeho výstavby. Okrem toho ministrovi kultúry uložilo vyhlásiť verejné obstarávanie na výber poradcu na zabezpečenie tejto úlohy a poradenské a konzultačné služby v procese prípravy výstavby spoločného mediálneho komplexu.

 

     Verejným obstarávaním sa ako poradca vybrala spoločnosť Deloitte Advisory, s. r. o. Praha. Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky v spolupráci s poradcom a manažmentmi verejnoprávnych médií v rámcovej koncepcii vychádzalo zo záverov  štúdie realizovateľnosti, ktoré boli súčasťou materiálu Zámer systémového riešenia priestorového usporiadania Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu predloženého na rokovanie vlády v októbri 2007.

 

      Predkladaný materiál rieši problematiku v niekoľkých vecných rovinách, ktoré odzrkadľujú funkčné, technické, technologické potreby a požiadavky STV a SRo na zabezpečenie tvorby, výroby a vysielania televíznych a rozhlasových programov, ako aj požiadavky na vysokú prevádzkovú efektívnosť, zvýšenú kvalitu pracovných podmienok a maximálne využitie disponibilnej priestorovej kapacity. Materiál obsahuje analýzu možných spôsobov financovania výstavby a prevádzkovania mediálneho komplexu, vrátane zabezpečenia a financovania jeho technologickej a technickej infraštruktúry  v podobe finančných modelov založených na reálnej disponibilite verejných zdrojov.

 

     V rámci prípravy materiálu sa analyzovali vývojové trendy na Slovensku a v zahraničí  v oblasti digitálneho vysielania a diváckych a poslucháčskych preferencií, ktoré budú ovplyvňovať programovú stratégiu verejnoprávnych médií, čo je kľúčové pre dizajn mediálneho komplexu vzhľadom na objem a charakter výroby a predpokladaný počet zamestnancov. Závery funkčnej a technickej špecifikácie dokumentujú adekvátnosť navrhovaného stavebného a technologického riešenia vo vzťahu k budúcim potrebám STV a SRo. Projekt vychádza zo súčasných európskych štandardov a navrhované technické riešenie je v súlade s najlepšou praxou a očakávaným vývojom technológií. Z hľadiska stavebného riešenia sa zohľadňovali nevyhnutné priestorové potreby verejnoprávnych médií s akcentom na výrazné zníženie prevádzkovej nákladovosti oproti súčasnému stavu. Predkladanému návrhu predchádzalo posúdenie územnej lokalizácie z hľadiska priestorových kapacít, vybudovanej infraštruktúry, možností umiestnenia mediálneho objektu, ako aj  významu synergie s novostavbou Slovenského národného divadla. Súčasťou technického riešenia je aj spracovanie referenčného návrhu stavby, jej dispozičného a prevádzkového riešenia.

 

     Materiál vo svojich zámeroch predpokladá legislatívne úpravy, ktoré vstupujú do projektu v podobe kľúčových predpokladov a východísk. Budú sa dotýkať zákona č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov, zákona č. 619/2003 Z. z. o Slovenskom rozhlase v znení neskorších predpisov, zákona č. 16/2004 Z. z. o Slovenskej televízii v znení neskorších predpisov v kontexte efektívneho riešenia koncepcie mediálneho komplexu a znižovania vplyvu na verejné financie. Návrhy sa budú vzťahovať na možnosti umiestnenia stavby na pozemkoch vo vlastníctve štátu a zaradenia hodnoty súčasných objektov STV a SRo do finančných modelov s priamym vplyvom na zníženie budúcej prevádzkovej nákladovosti mediálneho komplexu. Navrhuje sa predaj objektu STV s cieľom redukovať rozsah verejných financií  a naplnenie zámeru Ministerstva kultúry Slovenskej republiky zabezpečiť objekt na zriadenie galérie súčasného moderného umenia a na umiestnenie historických archívov verejnoprávnych médií v terajšej budove SRo.

 

     Finančný model stavebnej i technologickej časti sa navrhuje vo forme verejno-súkromného partnerstva (ďalej PPP), čo predpokladá finančnú účasť súkromného partnera. Zadávateľom projektu, na základe navrhovaného postupu bude Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky. V rámci navrhovaného PPP sa uvažuje o zapojení súkromného partnera do jednotlivých realizačných fáz s prenosom základných kategórií rizík na súkromného partnera a rozložením rizika dopytu medzi súkromného a verejného partnera. Počíta sa s prevádzkovou fázou PPP projektu v trvaní 28 rokov v stavebnej i technologickej oblasti.

 

     Z ekonomického a finančného porovnania vyplýva, že výstavba mediálneho komplexu, formou tradičnej verejnej zákazky bez prenosu rizík z verejného sektora, je vo finančnom vyjadrení asi o 25 percent výhodnejšia ako zotrvanie STV a SRo v ich súčasných priestoroch. Z ďalších analýz vyplýva, že forma PPP je minimálne o 2 percentá výhodnejšia ako forma tradičnej verejnej zákazky.